Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, January 22, 2015

Jika boleh dicantum, maka cantum-cantumkanlah... hehh..

Assalamu'alaikum...

Jika boleh dicantum, maka cantum-cantumkanlah... hehh..


Hamboiihhh...Tajuk entri dah macam lirik lagu pulak.. Tahun depan boleh masuk carta kat Juara Lagu.. ahahh... tettttt.......!


Okay, entri ni sebenarnya nak tunjukkan penutup bekas garam halus kat dapur aku yang sudah terbelah dua.. Siapa punya kerja..? Abang aku la.. hehh.. Aku tengok elok je penutup tu dia letak kat belakang dapur.. Lepas tu dia tutup bekas garam tu dengan benda lain.. Mujur dia tak buang terus penutup yang dah terbelah dua tu...


Jadinya, disebabkan masih ada rasa sayang pada penutup ni, akupun mulakan sessi cantum mencantum... Mula-mula kenalah basuh bersih dulu penutup tu.. Lepas tu keringkan betul-betul..




Gam gajah takde, gam khas lagi la takde.. Maka, aku gunakan aje gam yang ada kat rumah ni.. Gam yang ada tu ada tiga jenis.. Satu gam kertas, satu gam kain dan satu lagi gam UHU ni.. Dah tentulah aku pilih gam UHU, kan.. ahahh...




Kat belah bawah tu aku lekatkan dengan batang aiskrim.. Tujuannya untuk menguatkan lagi cantuman tadi supaya cantuman tu tak lari atau tak mudah tanggal..





Biarkan gam tadi kering dengan sempurna.. Kalau tak kering betul-betul, nanti cantuman kat penutup tu tak lekat dengan elok..




Lepas ni dah boleh guna balik penutup ni.. Cuma tak boleh la nak lasak-lasak sangat.. Kenalah buka dan tutup dengan berhemah dan sopan santun gitu.. hehh...


Yang bawah ni pulak pembaris jahitan aku yang patah dua.. Aku buat teknik yang sama iaitu gam dan lekatkan dengan batang aiskrim.. Dah boleh gunakan tapi jika nak buat garisan, kenalah terbalikkan sebab kalau guna macam biasa, nanti dia tak rata... 




Benda yang retakpun jika dicantum kembali, akan nampak kesannya walaupun sedikit.. Apatah lagi jika ianya sudah terbelah atau terpatah terus.. Pasti makin besar nampak kesannya.. 




p/s: Jika nak mencuba cara aku, dipersilakan.. Jika tak nak cuba, no hal la.. Tak paksapun, kan... hehh..

3 Tukang Tembak:

Faarihin Talip said...

Bagus betul caranya. Boleh try nanti.

Angah said...

good job kak..

Farrah MF said...

Bagus teknik ni. Kita letak batang aiskrim tu sebagai support.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »