Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, February 12, 2015

Dilema pembeli novel...

Assalamu'alaikum...

Dilema pembeli novel...


Sebagai pembeli dan pembaca novel Melayu, aku seringkali berada di dalam dilema.. Dilema itu bukan sahaja bergantung pada harga semata-mata tapi lebih kepada apa yang bakal dibaca dan dihidangkan oleh si penulis.. 


Dilema itu pula terbahagi kepada beberapa situasi.. Antara situasi yang seringkali aku hadapi adalah seperti berikut:


Situasi 1:
Buku pertama, tak kena dengan jiwa..
Buku keduapun sama...
Begitu jugak dengan buku ketiga.. 
Buku keempat, takut dah nak beli..


Situasi 2:
Buku pertama boleh terima..
Buku kedua tak boleh terima..
Buku ketiga boleh terima..
Mungkin akan beli buku yang keempat...


Situasi 3:
Buku pertama tak boleh terima..
Buku kedua boleh layan dengan baik..
Buku ketiga pula susah sikit nak hadam..
Buku keempat mungkin akan dibeli atas alasan nak bagi peluang pada penulis..


Bila aku tak membeli tu bukan bermaksud aku nak memboikot tapi ianya lebih kepada takut kecewa dan takut rugi berganda.. Walaupun kadang-kadang ada orang yang beria-ia buat promosi pasal buku tertentu, namun aku pandang sepi sahaja.. Jadinya, maafkan aku andaikata aku tidak menjadi pembeli untuk buku anda.. 


Lagipun, masih ramai lagi pembaca novel kat luar sana yang fanatik, setia dan masih mahu membeli buku anda.. Selera makan kitapun berbeza.. Apatah lagi selera membaca.. Pasti ada yang berlawanan arus.., kan...? 


p/s: Ini cara aku dalam membuat pilihan membeli novel.. Cara anda bagaimana pula..? Jika sudi, boleh la kongsi cerita.. hehh..

3 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

Akak dulu mado gilo boli novel..ado penulis tertentu..bilo penulis tu tak do buku baru..baru akak cuba boli penulis lain pulak

Aziela said...

Saya ikut gerak hati jer....untung sabut, timbul lah

Farrah MF said...

Saya pun sebab selalu sangat dilema, jadi langsung tak beli novel. Adik saya rajin beli. Saya tumpang sekaki. Kalau tak sedap, saya tutup terus, cari buku lain hehehe

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)