Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, April 9, 2015

Masak Lemak Cili Api vs Gulai Kari...

Assalamu'alaikum...

Masak Lemak Cili Api vs Gulai Kari...


Masak Lemak Cili Api vs Gulai Kari ni bukan pasal pertandingan masakan walaupun tajuknya adalah dua jenis masakan.. Ni adalah tajuk sebuah novel yang dihasilkan oleh seorang penulis lelaki (dia dah kawen ya...) yang berbakat dan sangat berpotensi untuk melangkah lebih jauh ke depan.. Nak tau apa-apa pasal novel ni atau novel lain karya beliau, boleh la inbox atau PM beliau iaitu Syah Shah kat fesbuk beliau sendiri.. Berapa banyak beliau daaaa... ahaha...


Aku nak buat sikit review pasal novel Masak Lemak Cili Api vs Gulai Kari (MLCA) ni.. Hajat hati memang nak hentam habis-habisan tapi disebabkan tak sampai hati, maka tak jadi la nak hentam beria.. Cukuplah kasi hentam sikit-sikit je... Jadi la.. hehe..


Yang aku suka dengan MLCA ni...

Sebuah kisah yang boleh dikatakan kejadian sebenar dalam kehidupan kita seharian.. Mungkin boleh jadi pada sesiapa sahaja.. Tak jadi kat aku, mungkin jadi kat engkau.. Atau, mungkin juga jadi pada penulis itu sendiri.. ahahaha.. 


MLCA ini bukannya sekadar kisah fantasi semata-mata yang buatkan kita berkhayal.. Ia adalah sebuah kisah kesungguhan si jejaka yang jatuh cinta pandang pertama pada si gadis garang yang tak berapa nak garang.. hehh.. Si jejaka yang sanggup menanti dan buat pakatan sulit dengan keluarga si gadis demi mencapai misi untuk memiliki.. ahaha.. Dan kisah si gadis yang kena culik yang membuatkan si gadis trauma untuk meneruskan perhubungan dengan si jejaka..


Apakah pakatan sulit si jejaka dan keluarga si gadis itu..? Dapatkah si jejaka memiliki si gadis setelah apa yang terjadi pada si gadis..? Mampukan si gadis menerima si jejaka setelah apa yang terjadi ke atas dirinya..? 





Yang aku geram sangat dengan MLCA ni...!

Aku lancar je baca part loghat utara tu walhal aku bukannya orang utara.. Mungkin sebab penulisnya memang orang utara dan beliau dah sinonim dengan loghat itu, maka menjadilah dialog tersebut.. 


Tapi bila masuk part loghat Negeri Sembilan tu memang aku tak puas hati sungguh..! Macam mana aku yang pure noghoghi ni (hehh.. hehh.. hehh..) tak buleh nak baco boto-boto dialog noghoghi tu..? Macam tobolit-bolit lak lidah nak m'baco ehh.. Dah macam ghoman oghang luar lak.. Ni yang aku tak pueh ati sungguh ni.. Ghaso nak ghobuih yoo buku tu.. ahahaha... 





Banyak part yang menarik dalam kisah ni.. Nak tau lebih lanjut, kenalah beli dan baca sendiri.. Yang penting, jangan skip masa membaca.. Nanti tak faham pulak.. Lagi satu, glosari ada disediakan kat bahagian belakang muka surat.. 


p/s: Disarankan beli MLCA ni dengan kadar segera kerana stok buat masa ni sangatlah terhad.. 

5 Tukang Tembak:

Angah said...

aik..boleh terbolit-bolit lidah pulak...

Cik Azz said...

Angah:
Angah kena beli buku ni.. Angah kan orang belah utagha nun.. hehehe..

suka suka said...

Kono ado pakar rujuk dulu sobolun buek buku ni:) ..

Cik Azz said...

suka suka:

Kato ehh ado tukang rujuk tapi tukang rujuk tu bukan pakar.. Patut ehh rujuk la mo kito, yo tak.. hehehe..

suka suka said...

Kan...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »