Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, May 5, 2015

Jangan cepat dibuang..

Assalamualaikum...

Jangan cepat dibuang..


Ni sambungan daripada entry yang ini..  Semalam rupanya begini..




Alkisahnya, dulu masa zaman aku kerja, aku memang rajin masak lauk jenis yang berkuah seperti asam pedas, kari ataupun masak lemak cili padi.. Aku memang suka buat kuah tu banyak sikit.. Sebabnya adalah aku ni suka hirup kuah tu.. Bila dapat menghirup kuah tu, alahaii, sangatlah heaven aii tell you.. ahahaa..


Kebiasaannya, lauk memang cepat je habis tapi kuah tu masih lagi berbaki.. Nak dibuang terasa sayang.. Faham-faham je la duduk sendiri dengan kawan-kawan.. Bajet memang sangat ketat kerana gaji memang ciput ya amat... Jadinya, kenalah berbelanja dengan berhemah.. 


Mujurlah rumah yang didiami tu kompeni dah siap bayarkan.. Kiranya duduk secara percuma la.. Cuma kena bayar bil api dan bil air beramai-ramai.. Itupun setelah berkongsi rumah dengan pekerja dari Indonesia.. Gara-gara dorang yang menggunakan letrik ikut sesuka hati dan sesedap rasa, maka pihak kompeni suruh kitorang bayar sendiri segala jenis bil tu padahal sebelum tu semuanya kompeni yang tanggung.. huhuhu...


Bila teringat kisah lama tu, maka kuah yang masih berbaki semalam tu aku masukkan telur rebus dan terung..  Maka, ianya bertukar menjadi yang ini pula.. Tiada lagi ikan kembung bersama jantung pisang.. ahaha...




Benda ni perkara biasa.. Ingat kedai makan tak buat macam ni ke...? Kalau kedai makan yang memang laris, mungkin dorang takde la buat macam ni sebab dah pasti semua isi dan kuah tu licin tapi jika sebaliknya..? Silap-silap haribulan, ada yang asingkan isi dan kuah, lepas tu isi simpan dalam peti sejuk dan kuah tu main panaskan je.. Esok masak balik semula semua sekali seolah-olah masak baru.. 


p/s: Tak payah nak pelik sangat la kot... ahaha... Cuba kerja kat kedai makan dan tengoklah sendiri.. hehh...

3 Tukang Tembak:

Angah said...

hihihi...angah pun selalu recycle kuah, especiali kuah kari

Cik Azz said...

Angah:

Yessss...!!!
Ada geng...
Ahahahaha...

mokjadeandell said...

Matsaleh pun recycle stock yg depa buat.Banyak yg buat deep freeze meal.Asal tak sakit perut...
Lagi pun jimat zaman2 dok gawat..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »