Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, May 19, 2015

Masak lemak cili padi ikan tongkol bersama jantung pisang..

Assalamu'alaikum...

Masak lemak cili padi ikan tongkol bersama jantung pisang..


Hari tu aku ada buat entri pasal masak lemak ikan kembung dengan jantung pisang.. Hari ni masih lagi mengekalkan jantung pisang tapi dipadankan pula dengan ikan tongkol.. Untung jadi jantung pisang ni.. Boleh bertukar pasangan setiap masa.. ahaha.. 




Kelmarin, ternampak la post pasal masak lemak kupang dengan jantung pisang dari chef Mat Gebu kat grup blogger Ben Ashaari.. Tiba-tiba teringin pulak nak masak lemak ikan tongkol ni dengan jantung pisang.. Asalnya nak masak ikan siakap tapi lepas tu tukar fikiran la pulak.. Nak cuba ikan tongkol pulak.. Asyik masak kari je ikan tongkol tu.. Sesekali nak jugak tukar selera.. hehh..




Resepi aku ikut cara aku la ya.. Macam mana aku buat masa gulai ikan kembung hari tu, macam tu la aku buat untuk gulai ikan tongkol kali ni.. Main hentam saja la labu... Asal boleh makan, sudah.. hehh..


Gigih aku pergi belakang rumah.. Terdongak-dongak aku tengok pokok pisang mak aku tu.. Mana yang ada jantung, semua aku zapppp...! Ahahaha... Dapat la lima ketul jantung pisang tu tapi semuanya takde la besar mana.. Dah buang kulit luar tu, tinggal la seco'et je besar dia.. 


Gulai ikan tongkol dengan jantung pisang aku ni kurang menyerlah warna dia.. Kurang kunyit hidup gamaknya.. Tak kisah la haiihhh... Janji menjadi gulai tu.. hehehe...


p/s: Korang masak apa hari ni..? Meh kongsi kat ruang komen apa yang korang masak.. 

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)