Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, June 26, 2015

Cara mudah untuk buat dan jahit poket baju melayu...

Assalamu'alaikum...

Cara mudah untuk buat dan jahit poket baju melayu...


Rasanya aku dah pernah buat entri tentang poket baju melayu ni.. Tapi takpe la, aku nak kongsikan lagi mengenainya.. Kali ni secara lebih detail lagi supaya lebih ramai lagi dapat mempelajarinya dan mudah faham.. Aku tak suka gunakan sabun sebab nanti melekit dan licin.. 


Potong poket seperti dalam gambar.. Tekap pola poket pada bahagian dalam kain dan tandakan.. Basi kiri, kanan dan bawah adalah 1/2 inci manakala basi untuk lipatan kat atas tu aku ikut lebar pembaris lurus iaitu 1 1/4 inci.. Jahit tepi keliling poket supaya nampak lebih kemas.. 


 Letak jarum peniti dari bahagian luar kain.. Aku buat macam ni sebab aku malas nak gosok lipatan tu.. hehh...


 Lipatkan bahagian lipatan tadi berpandukan pada jarum peniti tadi.. Jahit terus sampai hujung...


 Gariskan/tandakan dengan kapur pada bahagian yang telah dilipat tadi..


 Mulakan menjahit secara perlahan-lahan.. Tak perlu matikan jahitan..


 Bila sampai pada bahagian melengkung ni, gunakan tangan untuk menjalankan mesin jahit bagi mengelakkan jahitan terbabas..


 Dan inilah rupanya kain poket yang telah dijahit tadi.. Ini adalah sebagai tanda dan panduan bila nak cantumkan poket pada badan baju...



Kat bawah ni pula adalah cara nak letakkan poket kecil pada badan baju.. Gambar diambil dari pandangan sisi.. Sebelum tu, lipat dua bahagian badan baju dan gosok dari atas sampai ke bawah untuk dijadikan sebagai garisan tengah.. Senang untuk kita ukur jarak poket bila dah ada garisan tengah ni..


 Untuk poket atas, turunkan 9 inci dari paras bahu dan buatkan garisan lurus.. Kemudian letakkan pola poket atasnya.. Bahagian yang senget tu untuk di letak pada sebelah kiri iaitu bahagian tepi..


 Beginilah rupanya...


 Letakkan kain poket yang telah dijahit keliling tadi atas lakaran.. Jangan lupa racik sedikit pada bahagian yang melengkung supaya senang dibentuk masa menjahit poket nanti..


 Dengan berpandukan pada jahitan keliling tadi, lipatkan basi ke dalam dengan mengikut bentuk poket yang telah dilakarkan.. Jahit perlahan-lahan.. Nak jelujurpun boleh tapi pastikan jangan jelujur terlalu dekat dengan bahagian yang akan dijahit mesin nanti sebab nanti susah pulak nak buang benang jelujur tu sebab dah kena tindih..


 Ini pula adalah untuk ambil kedudukan poket besar.. Bila kita ambil ukuran sendiri, tentu labuh baju tu kita lebihkan dan tentu kedudukan poket berubah.. Jadinya, untuk memudahkan agar kedudukan poket tu tidak terlalu ke bawah atau terlalu ke atas, letakkan bahagian lengan dan pesak seperti dalam gambar.. 


 Lepas tu, ambil ukuran dari bawah untuk basi lipatan dan jarak antara lipatan dan bawah poket.. Basi lipatan yang aku buat ni adalah 1 1/2 inci dan jarak lipatan dari poket adalah 1/2 inci.. Jadi, ukurannya adalah 3 1/2 inci.. (1 1/2 lipat dua = 3).. **Dalam gambar 3 inci tapi ukuran sebenarnya 3 1/2 inci..


 Kemudian, buatkan garisan lurus dari hujung ke hujung.. 


 Letakkan pola poket atas kain.. Lebihkan 1/2 inci pada bahagian tepi untuk basi jahitan... Kemudian barulah balancekan antara kiri dan kanan.. Tandakan sedikit pada bahagian kiri, kanan, atas dan bahagian lengkungan tu yang penting..


 Beginilah rupanya...


 Lepas tu, cantumkan semua garisan putus tadi..


 Buat cara yang sama seperti poket kecil kat atas tadi..


 Inilah rupanya poket kecil yang dah siap dijahit atas badan baju... (Kain yang sama tapi penataan cahaya dari kamera enpon yang buatkan warna kain berbeza..)


 Poket besar yang dah siap dijahit.. Takde la kemas manapun tapi boleh la, kan.. hehhh... Untuk lipatan bahagian depan baju, aku lipat secara melengkung.. Jadi, ukuran lipatan antara belakang baju dengan depan baju tak sama besar.. Tujuannya untuk mengurangkan baju dari terjongket..


Yang kat bawah ni pulak adalah cara nak cantumkan lengan baju dengan bahagian pesak dan kekek.. Temukan bahagian atas antara keduanya dan jahit macam biasa.. Lepas tu, buat perkara yang sama untuk bahagian lagi satu..




Okay, dah siap dah...




Susah sebenarnya nak karang ayat untuk tutorial ni.. Kalau setakat letak gambar je, takpe.. Nak buat ayat ni susah sikit.. Harap bersabar dan moga faham dengan apa yang aku sampaikan.. Selamat mencuba ya dan moga berjaya..


p/s: Baju dah siap.. Tinggal nak jahit seluarnya pulak..

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »