Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, June 23, 2015

Menu berbuka puasa untuk hari ke-enam Ramadhan 2015...

Assalamu'alaikum...

Menu berbuka puasa untuk hari ke-enam Ramadhan 2015...


Aku baru je siap masak untuk berbuka puasa sekejap lagi.. Aku masak yang ringkas-ringkas je.. Lagipun adik-beradik dah balik ke rumah masing-masing, tak perlu la nak masak macam kenduri.. hehh..


Mula-mula aku masak sup serpih ayam.. Serpih ayam..?? Ahaha, jangan la terkejut... Malu aii tau.. hehh.. Serpih ayam tu maknanya tulang temulang ayam la.. Isinya dah dibuat gulai dan digoreng, maka bahagian rangka, kepak, leher dan kaki tu kita buatlah sup.. Nyumnyumnyum... ahahhh..




Sambil tu, aku masak jugak sayur campur ni.. Orang lain masak sayur campur letak udang hidup yang besar-besar tu tapi aku cuma letak ikan bilis je.. hehh.. Ehh, ada sekor udang galah kat dalam peti ais.. Udang ni adik aku yang ngail hari tu.. Jadinya, aku masukkan sekali udang galah tu tapi kena kerat-kerat bagi kecik la.. ahahaha...





Sempoi je cara aku goreng sayur campur ni.. Tumiskan dulu semua bahan tumis tu.. Tunggu biar naik bau wangi atau ikan bilis tu dah garing sikit.. Oh ya, sila abaikan kuali aku yang takde telinga tu.. ahaha.. Aku suka pakai kuali ni sebab senang nak curah dalam bekas.. Ikut je tempat yang takde telinga tu.. kihkihkih...



Lepas tu masukkan sayur yang agak keras dulu macam kobis bunga tu.. Kacau-kacau dalam tiga empat minit, masukkan pula carrot.. Kacau-kacau jugak dalam tiga empat minit lagi, masukkan pula kacang buncis dan putik jagung.. Kacau-kacau lagi.. Masukkan pula sos tiram dalam tiga sudu makan.. Tambah air sikit.. Dah siap..!!


Untuk sayur campur aku ni, aku tak letak garam.. Sos tiram tu dah memadai dah.. Tapi aku letak sikit serbuk lada hitam..




Okay, dah siap dah sayur campur aku.. 





Gambar kat bawah ni pulak adalah menu berbuka aku untuk petang semalam... Lagi la sempoi.. hehe.. Sebelah telur asin dengan lebihan kuah masak lemak ikan kembung dengan kacang panjang.. Makan sikit dulu murtabak tu.. Lepas tu barulah makan nasi.. Alhamdulillah, kenyang..



Murtabak daging ni abang aku beli kat bazar ramadan.. Isinya tebal dan dagingnya banyak.. Terasa asam garamnya.. Kali kedua beli.. Kali pertama hari tu anak buah beli.. Harga RM4 untuk daging dan RM5 untuk ayam.. Aku tak pernah makan murtabak dengan dia punya bawang tu.. Tak tau apa rasanya sebab takde rasa ingin mencuba.. Tak tau kenapa.. Air bawang tu memang wajib ada ehh..?




p/s: Selamat berbuka semua.. Sentiasalah bersyukur dengan rezeki yang Allah beri.. Moga Allah murahkan rezeki kepada kita semua.. Aminn...

2 Tukang Tembak:

Aziela said...

Masak lemak dgn telur asin tu juga yg memikat.. Sayur campur tu nampak segar dan crunchy. Mesti sedap tu

yoorin melacolea said...

Alamak..mana telinga kuali lg 1..huhu.. sayur camtu.simple..tp.selera je makan kan..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »