Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, June 8, 2015

Siapa yang harus dipersalahkan...?

Assalamu'alaikum...


Siapa yang harus dipersalahkan...?


Kawan yang baik tidak akan mengajak kawannya ke arah keburukan.. Satu contoh paling mudah adalah seperti ini..


Kita dah baca satu buku ni.. Kita dah tau apa yang ada di dalam buku tersebut samada banyak yang baik ataupun sebaliknya.. Dan apa yang kita baca itu lebih banyak keburukan yang ditonjolkan dan sangat tidak sesuai untuk kita sebarkan.. Tapi, kita sebarkan juga buku tersebut kepada kawan-kawan kita.. Kita rekemen buku tersebut walaupun kita dah tau tiada unsur kebaikan dalam buku itu biarpun dikatakan ianya bertujuan untuk memberi pengajaran..


Bila dah semakin ramai yang membeli dan membaca, maka semakin banyaklah penyakit buruk itu tersebar.. Sedangkan pada hakikatnya, jika kita seorang je yang baca dan lepas tu buat senyap sahaja, hanya kita seorang sahaja yang 'sakit'.. Tapi bila kita dah sebarkannya, maka semakin ramailah yang ikut 'sakit' dan semakin sukarlah untuk membendung penyakit itu yang terus menular menjadi 'virus'..




Kau nak baca buku lucah, kau sorang je la baca.. Kau nak tengok video lucah, kau sorang je la yang tengok.. Bila kau sebarkan benda macam ni dan ramai yang mengikutinya, maka, dosa itu lebih banyak jatuh pada diri kau sebab kau yang beri laluan.. Manakala jika kau tak sebarkannya, hanya kau seorang je yang berdosa.. Tolak ketepilah si penulis buku dan pembuat video tadi sebab dorang memang dah sah-sah 'sakit tenat'.. Mungkin kau nak kongsi 'keseronokan' itu dengan kawan-kawan kau tapi kau kena ingat bahawa dosa kawan-kawan kau tu kau jugak yang kena tanggung.. Persoalannya, mampukah kau tanggung semua dosa tersebut..?


Siapa yang harus dipersalahkan bila penyakit sebegini semakin menjadi-jadi..? Jangan melacur dan melucah dalam berkarya walaupun permintaan terhadap buku sebegini amat tinggi..



Sayang kawan biarlah berpada-pada.. Janganlah menyokong jika apa yang dia buat tu dah sah-sah salah.. Yang salah tetap salah.. Menyokong perkara yang salah pastinya membawa rebah.. Adakah kita mahu kawan kita rebah sebelum masanya..? Sampai bila kita nak berpura-pura demi menjaga hati kawan..?


Kreatiflah dalam berkarya.. Bukannya 'sakit' ketika berkarya.. 


p/s: Sayangilah duit kita.. Tak perlulah nak beli karya yang lacur dan lucah ni.. 

1 Tukang Tembak:

aizu's life said...

deep!!! masing2 ada akal.. nilai sndri ape yg elok n sebaliknya.. mudah2an kite bkn la slh sorg 'penyebar penyakit' tu..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »