Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, July 3, 2015

Cara aku masak pajeri nenas...

Assalamu'alaikum...

Cara aku masak pajeri nenas...


Aku buat pajeri nenas ni untuk berbuka puasa.. Resepinya seperti kat bawah ni.. Tapi aku tak ikut resepi tu betul-betul sebab ada bahan yang takde stok kat dapur aku.. Jadinya, aku kenalah cari jalan alternatif.. Lagi satu, sukatan bahanpun ikut cara aku jugak.. Menderhaka betul.. ahaha...




Aku gunakan dua biji buah nenas saiz sederhana.. Aku guna rempah kari ikan Babas, bukannya rempah kari daging.. Aku letak rempah kari tu dalam tujuh sudu makan.. Aku tak letak kerisik, tak letak santan dan juga tak letak gula merah.. Kerisik dengan gula merah memang takde stok kat rumah.. Santan tu boleh je ambil kelapa kat belakang rumah tapi aku penat sangat.. Kang nak kena kopek dulu kelapa tu, pastu nak kena mesin, pastu nak kena perah lagi.. adehhh... Maka, aku gantikan santan tu dengan susu cair Saji.. Gula merah tu aku gantikan dengan gula pasir dan kerisik tu memang nan hado la.. Bahan perasa aku tak letak..





Okay.. Dah siap masuk bekas untuk di-frozen-kan.. Satu bekas ada empat ketul nenas... Bila rasa nak makan, boleh la keluarkan satu bekas.. Takde la hari-hari nak makan pajeri nenas je, kan.. hehh... Yang dalam mangkuk tu untuk sahur pagi nanti..




p/s: Aku memang dah plan nak frozen-kan pajeri nenas ni.. Jimat sikit masa aku.. Letih la asyik nak masak je hari-hari.. hehh...

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »