Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, August 28, 2015

Homemade apam balik...

Assalamu'alaikum...

Homemade apam balik...


Ini satu lagi enri yang dah lama terperap dalam draft.. hehh... Gigih mencari resepi untuk cuba buat sendiri gara-gara kecewa apabila beli apam balik di pasar malam dan jagung yang ada dalam apam balik tu sekadar enam biji sahaja...!




Resepi apam balik..

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
1 1/2 cawan air
1 biji telur
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
2 sudu besar susu tepung
1 sudu teh esen vanilla
Sedikit perwarna kuning

-------

Sebatikan semua bahan dan kacau rata.. Nak blender pun boleh.. Kemudian perapkan dalam masa lebih kurang sejam untuk mendapatkan struktur apam balik yang gebus dan cantik..


Proses pemerapan...


Bahan hiasan apam balik...

Jagung krim dalam tin
Kacang tanah tumbuk/kisar
Marjerin




Kuali apam balik takde.. Guna je kuali ni.. Yang penting gunakan kuali yang tak melekat..




Tabur ikut suka je sebab tak berapa ingat macam mana penjual apam balik tu menabur...


Dan inilah hasilnya homemade apam balik aku.. Sedap la jugak cuma sebab isinya tak tebal, maka ianya kelihatan seperti pancake.. hehe...








p/s: Buat sendiri ni puas hati sebab boleh letak jagung berapa banyak yang disukai.. muahahaha....

1 Tukang Tembak:

AMIIZAA said...

cik azz cantiknya apam balik cik az buat
ni buat kak mieja teringin nak mencuba:)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »