Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, September 3, 2015

Fikirlah...!

Assalamu'alaikum...

Fikirlah...!


Ini fenomena biasa.. Zaman sekarang ni banyak je berlaku macam ni.. Tak tau la nak kata apa.. Kang kalau kata takde otak, marah pulak..! Maklum la, masing-masing sekolah tinggi, ada degree botingkek-tingkek.. Mana boleh kata takde otak..!




Aku selalu dengar cerita macam ni dari jiran-jiran aku.. Jiran-jiran aku ni rata-ratanya berstatus nenek dan sudah tentunya punya menantu dan cucu.. Ramai yang melahirkan rasa kecewa, ralat, sedih dan sebagainya apabila masing-masing buat tak tau dan tidak membantu membuat kerja rumah.. Masing-masing sibuk yang entah apa-apa.. Bak kata mak aku, langsung tak ghoti nak mongotek..! 


Mungkin mereka fikir macam ni; nanti ada la orang yang kemas.. Lagipun, bukannya rumah dorang.. Sebab dah set mind macam tu, makanya takde la nak tolong buat kerja rumah.. Yang jadi mangsa adalah orang yang tinggal kat rumah mak tu.. Kalau mak tu tinggal sorang, terkontang-kanting la orang tua tu buat semua kerja.. 


p/s: Jika nak diceritakan perkara macam ni, seminggupun tak habis.. Dipendekkan cerita, ada otak tu, fikirlah.. Kau buat orang macam ni, esok lusa anak kau pulak buat kau macam tu.. What goes around comes around..! Baru padan dengan muka kau..!


1 Tukang Tembak:

syira yaya said...

Ramai yang sekarang macam ni kan.

salam perkenalan dari,

www.syirasophie.blogspot.com

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »