Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, September 20, 2015

Kek pisang Rafi Don Cha...

Assalamu'alaikum...

Kek pisang Rafi Don Cha...


Ini kek pisang yang aku buat semalam.. Resepi daripada Rafi Don Cha.. Terima kasih di atas perkongsian resepi tersebut...





Seperti selalu, aku bakar atas dapur gas je sebab malas nak bakar dalam oven letrik sebab oven tu besar sangat.. Tu yang bahagian atas warna macam tu.. Bahagian tepi tu pulak agak gelap sikit.. Mujurlah tak pahit.. hehe.. 




Ni resepi asal kek pisang ni..

*  2 cawan tepung gandum (diayak)
* 4 biji telur Gred A
* 5 biji pisang berangan
* 3/4 cawan gula
* 3/4 cawan minyak masak
* 1 sudu kecik soda bikarbonat
* 1 sudu kecik baking powder
* 1 sudu kecik ovellette
* 3 sudu dark chocolate chips


Sebelum tu, kawan-kawan panaskan dulu oven pada suhu 170 darjah celcius selama 10 minit okey.. smile emoticon
* 2 cawan tepung gandum (diayak)* 4 biji telur Gred A* 5 biji pisang berangan* 3/4 cawan gula
* 3/4 cawan minyak masak* 1 sudu kecik soda bikarbonat* 1 sudu kecik baking powder* 1 sudu kecik ovellette* 3 sudu dark chocolate chipsSebelum tu, kawan-kawan panaskan dulu oven pada suhu 170 darjah celcius selama 10 minit okey smile emotico



Alhamdulillah, lembut dan gebu kek pisang ni... Cuma bau esen pisangnya agak kuat sikit.. Resepi asal takde letak esen pisang ni tapi aku saja la letak nak bau wangi sikit tapi terletak lebih la pulak.. Tu yang bau dia agak kuat sikit.. Lepas ni kena berhati-hati dan letak sikit je esen pisang tu..




p/s: Kalau bakar dalam oven lagi cantik warna kek ni.. Tapi disebabkan nak jimatkan letrik, aku rela je bakar kek ni atas dapur gas.. Oven letrik aku tu kuat makan karan.. hehh...

2 Tukang Tembak:

tiga lalat said...

nmpk sedap je ;p

Cik Azz said...

tiga lalat:

Alhamdulillah, sedap..
Cuba la buat.. hehe..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »