Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, September 13, 2015

Lempeng pisang bercoklat chip...

Assalamu'alaikum...

Lempeng pisang bercoklat chip...


Jom makan lempeng pisang jom..! Lempeng pisang ni special sikit sebab ada coklat chip kat dalam dia.. Kelas gitu..! Ahah...




Abaikan rupa lempeng pisang ni.. Lebihkan kepada rasanya sahaja.. Rasa pisang yang bersatu dengan rasa coklat chip yang pastinya enak disukai ramai.. hihi... 




Macam mana nak buat lempeng pisang bercoklat chip ni..? Senang je dik.. Ko lenyek la pisang tu macam ko nak buat cekodok.. Lepas tu, ko letak la tepung gandum sikit.. Kalau pisang tu dah manis, tak payah letak gula dah tapi jika pisang tu kurang manis, boleh la letak gula sikit.. Lepas tu rasa.. Akhir sekali, masukkan dalam segenggam coklat chip bersesuaian dengan adunan yang ada.. Nak letak sikit garampun boleh..


Kemudian, letakkan adunan tu atas daun pisang.. Seeloknya daun pisang tu biarlah lebar dan panjang, tak payah potong.. Lepas tu, lipat dua daun pisang tadi untuk tutup adunan lempeng tu.. Angkat dan letak dalam kuali dan tindihkan dengan benda berat.. Aku tindih dengan periuk yang berisi air.. Nak tindih dengan cerek yang diisi airpun boleh.. Gunakan api yang kecil sahaja.. Bila daun pisang tu dah agak kering mengerekut, terbalikkan lempeng tu dan tindih lagi sekali hingga lempeng tu betul-betul masak..


p/s: Makan bila dah suam.. Jangan makan masa panas.. Kang melepuh bibir anjelina jolie tu kang, niaya je.. kehkehkeh...

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »