Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, September 4, 2015

Puding...

Assalamu'alaikum...

Puding...


Beginilah rupanya pokok puding yang boleh digunakan dalam masakan.. 




Pokok puding ni aku ambil kat rumah kakak kat Nilai tu.. Aku ambil ranting dia la dan cucuk dalam pasu.. Lepas tu, mak aku pulak pergi cucuk lagi ke dalam pasu yang lagi besar.. Maka, jadilah dia dua pasu... hehh...


Selalunya, pucuk pokok puding ni dicampurkan ke dalam rendang samada rendang ayam atau itik.. Rendang daging tu aku tak pasti la pulak.. Biasanya orang belah Kuala Pilah yang suka masukkan pucuk puding dalam rendang.. Aku ni orang Rembau tapi memang tak reti nak buat macam ni, apa lagi nak makan, memang pelik sikit la.. Tapi kakak ipar aku orang Kuala Pilah dan dia selalu la jugak buat rendang campur hirisan pucuk puding ni..


Sebelum kenal pokok puding ni, aku selalu tertanya-tanya, macam mana la rupanya pokok puding yang boleh dimakan.. Habis semua pokok puding yang ada kat sini aku tunjuk tapi semuanya salah.. Sehinggalah aku pergi ke rumah kakak, barulah aku tau rupa pokok puding ni.. Niaya je kalau masak pokok puding yang lain tu.. hehe..


p/s: Maaf la ya sebab aku kurang suka rendang yang dicampurkan dengan hirisan pucuk puding ni.. Aku suka rendang yang asli, yang polos gitu.. hehh...

1 Tukang Tembak:

yanie yusuf said...

Ingat kan puding makan tu hihi

Salam Blogwalking: www.yanieyusuf.com

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »