Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, October 11, 2015

Resepi dan cara buat kerabu terung...

Assalamu'alaikum...

Resepi dan cara buat kerabu terung...


Alhamdulillah.. Sebenarnya dah agak lama aku tak buat kerabu terung ni.. Entah macam mana hari ni boleh pulak 'terbuat'.. hehe.. Aku masak kari ikan tongkol hari ni.. Jadinya, apabila aku terfikir nak buat kerabu terung ni, akupun ketepikan la sikit santan untuk kerabu tu..


Proses dan cara nak buat kerabu terung ni boleh rujuk pada gambar-gambar yang ada ya..



^
Bakar terung dan bawang merah dengan api yang perlahan.. Balik-balikkan supaya masak sekata..
v



^
Kemudian, siatkan kulit terung tadi perlahan-lahan ketika dia masih panas.. Lepas tu, potonglah bahagian kat tangkai terung tu dan belah dua terung tersebut..
v



Okay, sekarang masuk fasa kedua pulak.. Sediakan santan pekat.. Perah kelapa dengan menggunakan air panas dan kemudian blend kelapa tersebut untuk dapatkan pati santan.. Perah kelapa dengan air panas tu untuk mengelakkan santan cepat basi.. Sediakan juga sedikit lada hitam.. Sukatan lada hitam ikut suka masing-masing la ya..




^
Tumbuk bawang yang telah dibakar tadi bersama dengan lada hitam.. Lepas tu, masukkan ke dalam santan pekat.. Masukkan juga sedikit garam dan rasa... Akhir sekali, masukkan terung tadi..
v



Tak sangka pulak resepi kerabu terung aku ni mendapat Like yang banyak.. hehe..



Apapun, terima kasih pada mereka yang sudi Like, Share dan Komen... Moga sedikit perkongsian ini ada manfa'atnya.. Takpun sedikit sebanyak mengimbau kenangan masa zaman kecik-kecik dulu.. hehe..


p/s: Siapa yang ingin mencuba, silakanlah.. Nak tambah belacan, cili padi, bawang putih dan apa-apa yang disukaipun boleh.. Kita yang 'buat' dia, kan..? 

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »