Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, October 18, 2015

Resepi dan cara nak buat kuih kaswi pandan...

Assalamu'alaikum...

Resepi dan cara nak buat kuih kaswi pandan...

Petang tadi aku buat kuih kaswi pandan ni... Pertama kali buat kuih kaswi ni.. Resepi asal adalah dari blog Ita masam manis.. 













Ini resepi dari Ita masam manis tu.. Tapi ada bahan yang aku ejas dan skip..

5 helai daun pandan dipotong kecil dan kisar dengan 2 cawan air - tapiskan
1 cawan tepung gandum
1 cawan gula pasir - aku gunakan 3/4 cawan sahaja.. Itupun dah manis dah..
1 sudu besar tepung ubi
1 sudu besar tepung beras
sedikit pewarna hijau - aku guna pandan paste je
sedikit pandan emulco - ni aku skip
1 sudu kecil air kapur makanan

1/2 sudu kecik garam halus - ini aku tambah sendiri











Masa aku sibuk dok klik klik gambar kuih yang dah siap ni, ada makcik dekat rumah datang jenguk mak aku.. Maka, akupun bagi la dia rasa kuih ni.. Aku cakap la kat makcik tu; entah apa la rasa kuih ni sebab akupun tak rasa lagi.. Makcik tu kata, sedap.. 


Alhamdulillah.. Terima kasih atas tuan punya resepi... Moga murah rezeki sebab kongsi resepi ni..


p/s: Seronok main masak-masak ni.. Tapi jangan ada yang kacau la masa sibuk kat dapur sebab takut mood tiba-tiba je lari.. hehe..

2 Tukang Tembak:

Ummialyaanas said...

waaa...bestnye de gelas kecik tu..senang je nk kukus kan..

suka suka said...

Terima kasih kerana berkongsi resipi... insyaaAllah akan cuba...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »