Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, January 20, 2015

Cencaru bakar versi aku.. hehh...

Assalamu'alaikum...

Cencaru bakar versi aku.. hehh...


Sekejap tadi, dalam pukul lapan setengah, aku bakar ikan cencaru ni untuk lauk malam ni.. Ikan tu aku keluarkan dari peti sejuk sejak petang lagi.. Mula-mula ingat nak goreng kosong macam tu je.. Alih-alih terlintas pulak idea nak cuba bakar gunakan kuali empat segi yang aku guna masa first trial pancake hari tu..





Bahan yang aku gunakan adalah sudah semestinya ikan cencaru, kan.. hehe.. Okay, aku gunakan dua ekor ikan cencaru belah perut dan belah belakang, sebiji tomato yang dipotong enam, empat biji kentang dipotong macam wedges kfc tu, sedikit serbuk lada hitam dan serbuk lada putih, sedikit sos tiram, sedikit garam halus, sedikit kicap masin dan sedikit butter yang dipotong kecil-kecil.. 


Gaul dan ratakan semua bahan.. Kalau nak perap sekejap pun boleh tapi aku takde perap-perap pun.. Terus je bungkus dengan aluminium foil ni..




Lepas tu aku bakar macam ni.. Tutup dengan tray buat biskut atas dia.. hehe.. Guna api perlahan je.. Dalam masa lebih kurang 25-30 minit, dah mula bau semerbak dah yang menandakan dah boleh tutup api dah.. Tapi sebelum tu check dulu la samada kentang dah empuk atau belum..




Dan inilah hasilnya selepas dibakar.. Kentangpun dah cukup empuk.. Isi ikanpun dah cukup rasa dah.. Perfect..!! Oh la la...! Cehhh... hahahaha...






Dan aku perahkan sedikit limau air limau nipis.. Selebihnya tu biar je.. Jika nak lagi rasa masam limau tu, boleh perah kemudian..




Bahan-bahan takde sukatan khusus.. Aku main terjah je tabur dan gaul.. hehe.. Yang buat aku terkejut, tak lama lepas tu kentang tinggal seco'et je.. Abang aku ni memang hantu kentang betul la.. haha..


p/s: Tak payah dah bakar masuk oven atau microwave.. Senang punya kerja.. hehe.. Main tenggek atas dapur gas je.. Asap pun takde.. Ni la cencaru bakar versi aku... haha..

4 Tukang Tembak:

nur nabihah yunus said...

Rajinnya Cik Azz masak. Mata ikan kat gambar ke2 tu macam tak merelakan diri dia dimasak dan diambil gambar heheh

Najib Ariyan said...

mudahnya... potong potong gaul dan bakar... senang masak ikan bakar ni kan...

salam kenal salam singgah

zeera lily said...

singgah sini.. jemput blogwalking tmpat sy =)

At-Tarmizi said...

Salam singgah =)

seronoknyermelukis.blogspot.com

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »