Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, January 29, 2016

Siapa macam ni, kita geng..!

Assalamu'alaikum...

Siapa macam ni, kita geng..!

Aku ni jenis yang jarang keluar rumah.. Bukan sahaja jarang keluar, nak keluar selalupun malas.. ahaha.. Entah la.. Kadang-kadang aku terfikir, untuk apa aku keluar selalu sekadar nak beli bawang besar lima enam ketul.. Buang masa..! Baiklah aku beli banyak sekali harung.. hehh..


Jadinya, apabila aku keluar rumah, aku akan penuhkan stok barang dapur samada bahan kering ataupun bahan basah.. Apabila stok sudah penuh, aku tak perlu lagi nak fikir macam-macam.. Tak perlu lagi nak terhegeh-hegeh pergi kedai.. Tak perlu lagi nak buang masa ke sana, ke sini dan tak perlu nak bazirkan duit minyak motor... hehh..


Pasu kecil kat atas sekali tu aku isikan garam halus, serbuk kunyit dan serbuk perasa (kadang-kadang je guna).. Pasu besar sebelah dapur tu aku isi dengan garam kasar..


Aku memang selalu re-stock bahan kering macam ni.. Kalau tengok dah susut je, memang menggelabah la dibuatnya.. Aku kalau masak, memang guna banyak bawang samada bawang merah atau bawang besar.. Kentang tu pulak memang beli banyak sebab abang aku kat rumah ni hantu kentang.. Akupun suka jugak makan kentang ni.. Barulah nampak macam omputih sikit, kan.. kehkehkeh.. 


Lagi satu, kat rumah aku takde bahan makanan yang bukan-bukan.. Maksudnya, takde jajan atau yang seumpama dengannya.. Biskutpun cuma biskut lemak cap ping pong tu je.. Tapi stok mee segera tu ada la sikit sebab kadang-kadang apabila takde selera nak makan nasi, aku makan jugak mee segera ni tapi bukan selalu la.. Paling tidakpun sebulan atau dua bulan sekali baru aku makan..


Alhamdulillah.. Segala pembelian ini adalah atas rezeki dari Allah.. Moga Allah murahkan rezeki kepada kita semua termasuk korang yang membaca entri ini.. hehe..


p/s: Siapa jarang masak, jangan buat stok macam ni ya.. Takut nanti membazir pulak.. Ni untuk orang yang rajin masak je.. Rajin la sangat, kan... ahaha..

2 Tukang Tembak:

Farahain ZFA said...

wahh bestnyaaaa.. ain pun gitu jugak lah..hehhee.

Cik Azz said...

Farahain ZFA:

Hoyeaaa....! Kita boleh jadi geng..!
Ahahaha...

Apapun, terima kasih ya sudi singgah sini.. :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »