Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, February 25, 2016

Masak lemak cili padi batang keladi.

Assalamu'alaikum.

Masak lemak cili padi batang keladi.



Ini kisah dua hari lepas, kot. Rasanya la. Akupun mamai dah ni sampai tak ingat bila aku masak batang keladi ni ha. Sabar je la. Heh.


Oh ya, mak aku kata dia nak makan gulai keladi. Sebelum ni, dia ada minta aku cakapkan kat jiran depan rumah, mintak makcik tu tolong masakkan. Dah aku minta tolong dahpun. Masa tu aku kata aku boleh masakkan tapi mak nak jugak jiran yang masakkan. So, tunaikan aje la.


Selang dua hari lepas tu, mak kata dia nak makan gulai keladi lagi. Kali ni aku kata biarlah aku yang masak. Tak elok pulak asyik nak minta tolong dengan jiran. Jiranpun ada hal dia. Maka, akupun mintalah batang keladi ni kat jiran tu. Dapatlah empat pokok keladi tapi pokoknya takde la besar manapun. Sedang-sedang je. Lagipun musim panas ni, keladi tu pun terbantut nak membiak. Haha.





Maka, akupun sianglah batang keladi tu. Siatkan kulit luar dia macam kita siang pucuk labu atau siang kulit pisang muda. Orang noghoghi kata; 'kelenset an kulit eh'.






Keladi ni ada ubi tapi ubi dia kecik je. Jadinya, lepas siang semua keladi ni, aku rebuskan dulu ubi dia untuk bagi empuk. Letak la sikit garam dan sekeping dua asam keping.






Apabila ubi keladi tu dah agak empuk, masukkan pula batang keladi dan rebus/celur la sampai batang keladi tu lembut.





Apabila batang keladi dah lembut, terus je curahkan ke dalam tapis dan toskan. Lalukan sekejap bawah air paip supaya segala getah keladi tu hilang.





Lepas tu, boleh la mulakan proses menggulai. Tumbuk kunyit hidup bersama dengan segenggam ikan bilis dan beberapa biji cili padi. Mak aku dah tak boleh makan pedas, makanya cili padi tu aku cuma letak sebagai buat syarat je. Ikan bilis tu kalau tak nak tumbukpun takpe. Masuk je macam tu. Terpulang pada selera dan citarasa masing-masing la ya.




Masukkan sekeping asam keping dan bahan tumbuk tadi ke dalam periuk. 




Masukkan santan.




Masakkan kuahnya dulu hingga mendidih. Kena kacau selalu kuah tu.





Akhir sekali, masukkan ubi dan batang keladi yang telah direbus/celur tadi. Masaklah seperti biasa. Apabila sudah mendidih lagi sekali, masukkan garam. Kacau seketika dan tutupkan api dapur. 





Dah siap! Dan boleh la makan. 





p/s: Alhamdulillah. Mak aku makan gulai batang keladi ni tapi ubi keladi tu mak tak nak walaupun ubi tu lembut. Aku la yang tukang makan ubi keladi tu. 

1 Tukang Tembak:

Farrah MF said...

Sedapnya! Saya tak pernah masak batang keladi ni,..makan je pandai :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »