Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, April 22, 2016

Sonang yo buek ehh!

Assalamu'alaikum.

Sonang yo buek ehh!


Nak memasak ni senang je. Pilih je menu yang simple, mudah dan sempoi. Apa yang penting, jangan cerewet macamlah tekak tu tekak orang kaya. Heh.


Ni antara menu aku yang paling sempoi. Dari zaman kerja dulu sampailah sekarang, menu ni la yang aku selalu buat. Walaupun nampak sempoi, tapi ia totap sodap! Ahaha.


Menu aku yang sempoi ni nama dia ikan kembung goreng buncis berkicap. Bantai je la nak letak nama apapun. Hehe. Sonang yo nak buek menu ni.


Mula-mula siang ikan kembung dan bersihkan macam biasa. Lepas tu lumur dengan garam dan serbuk kunyit. Gaul rata dan goreng. Dah masak, masukkan dalam bekas dan ketepikan sekejap. Aku ni peminat tegar ikan kembung. Hehe.





Lepas tu, dengan menggunakan minyak lebihan goreng ikan tadi, tumiskan bahan tumbuk iaitu bawang putih, bawang merah, halia dan cili merah. Minyak tu jangan banyak sangat la ya. Apabila dah naik bau, masukkan pula hirisan bawang besar. Kemudian, masukkan dua sudu makan sos tiram. Kacau-kacau la sekejap biar sekata. Lepas tu, masukkan kacang buncis dan kacau rata. Akhir sekali, masukkan kicap manis dan kicap masin secukup rasa. Masak sampai kacang buncis tu masaklah. Haha. 


Apabila dah siap, curahkan aje sayur buncis tadi ke dalam bekas yang berisi ikan kembung goreng tadi. Dah siap satu menu. Sonang yo buek eh, kan? Kehkehkeh.





Walaupun menu ni ringkas dan sempoi je tapi jika kita malas memasak, tak menjadi jugak. Kiranya aku ni rajin jugak la memasak. Ahahaha.


p/s: Ada sesetengah orang tu, nak siang ikanpun tak reti. Malahan, ada yang geli nak siang ikan tu. Adeh, boleh pengsan aku dengan orang macam ni!

1 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

akak kalau maleh goreng tolo yo..tu baru namo sempoi he he..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »