Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, May 27, 2016

Ini kerja kau rupanya ya!

Assalamu'alaikum.

Ini kerja kau rupanya ya!

Kerja apa? Siapa punya kerja? Tak nampak apa-apapun. Gambar pertama ni, memang la tak nampak 'kerja' apa yang 'dia' tu buat. Yang aku nampak, pokok bunga aku ni lain macam je dia punya kembang.




Haaaa.....! Ni la 'kerja' yang 'dia' tu buat. Pandai betul dia cari port. Sangat strategik sampai akupun tak terfikir kenapa pokok bunga aku tu mengembang. Mujurlah hari tu aku ternampak si ibu ayam tu keluar dari rumpun pokok bunga ni. Lepas je ayam tu blah (sebab aku dah halau), akupun kuak la dahan pokok bunga tu dan nampak la apa yang tersembunyi di situ. Wa ang takajuik, okay!




Lepas tu, apa lagi. Akupun kutip la semua telur ayam kampung tu. Dalam hati siap bercakap; padan muka ko ayam! Telur ko aku dah rembat. Hahaha. Mula-mula tu ingat nak simpan je telur tu dalam peti sejuk. Tapi tak lama lepas tu, teringat pulak dah dekat nak puasa ni, kan? Maka, akupun terus tak jadi nak simpan telur tu malah telur yang ada dalam peti sejuk tu aku keluarkan, aku basuh dan aku biarkan terendam untuk beberapa minit. Tujuannya untuk kita tahu samada telur ayam tu masih elok lagi ataupun sudah masuk angin.




Ada sebiji telur yang terapung. Akupun asingkan. Telur yang lain tu aku toskan dulu bagi kering. Kenapa? Sebab aku nak buat telur masin la. Hahaha.


Telur yang terapung tu tak rosakpun. Elok je lagi isi kat dalam tu tapi disebabkan aku dah pecahkan telur tu dan aku tak tau nak buat apa, maka, telur kuning dia tu aku bagi kat anak-anak bulus aku makan dan telur putih tu aku tepek kat muka aku. Tegang sekejap kulit muka mak jemah ni. Kehkehkeh.


p/s: Siapa kata telur ayam kampung tak boleh dijadikan telur masin? Boleh aje maaaa. Pandai-pandai la kita sukat banyak mana nak letak garam kasar tu. Yang penting, telur tu jangan direbus dulu ya. Dah jadi telur masin baru la kita rebus dia. Heh.

2 Tukang Tembak:

Normala Saad said...

Alhamdulilah..rezeki nak sambut posa

Husna Rahman said...

hahah..igtkan apa la awal2 tu..haha alhamdulillah rezeki tu..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »