Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, June 7, 2016

Cara nak buat masak lemak cili padi cendawan terkukur.

Assalamu'alaikum.

Cara nak buat masak lemak cili padi cendawan terkukur.


Sebenarnya, entri ini dah agak lama terpendam dalam draft. Tapi disebabkan semalam aku buat lagi masak lemak cili padi cendawan terkukur ni, maka aku rajinkan jari untuk sambung balik entri ni. Lagipun, blog aku dah makin lama makin bersawang. Sebelum blog aku jadi hutan belantara, baiklah aku update je apa-apa cerita. Boleh gitu? Ahaha.


Okay la ya. Kita tengok gambar dulu. Nanti kat bawah gambar tu aku terangkan apa yang aku buat. Ni bahan-bahan yang diperlukan untuk buat masak lemak cili padi cendawan terkukur. Sepatutnya ada ikan bilis tapi gambar ikan bilis tu takde la pulak. 


 Ni stok cendawan terkukur mak aku. Mak aku memang suka beli cendawan terkukur ni.


 Ni cili padi yang aku tanam sendiri. Kisar cili padi ni dengan kunyit hidup. Tapi kalau takde kunyit hidup, boleh je gantikan dengan kunyit serbuk. Aku guna kunyit serbuk je. Sebab tu kunyit hidup takde dalam gambar. Haha.


 ^
Perah kelapa dan ambil santannya. Aku gunakan dua biji kelapa. Maklum la, kelapa tak payah beli. Heh.
v


Okay, sekarang masuk bab cara nak masak cendawan terkukur ni pulak. Mula-mula rendam dahulu cendawan terkukur tu. Apabila cendawan terkukur tu dah kembang, masukkan sedikit garam kasar dan ramas-ramas cendawan bersama garam kasar tadi. Lepas tu, biarkan sekejap dalam sepuluh minit. Kemudian, masukkan cendawan terkukur tadi ke dalam tapisan. Lalukan di bawah air paip sambil ramas-ramas untuk bagi cendawan tu bersih. Cendawan terkukur yang direndam, air rendamannya nanti nampak hitam je. Jadi, kita kenalah pastikan yang cendawan tadi benar-benar bersih dari segala kekotoran. (Maaf, aku terlupa nak ambil gambar)


Lepas dah bersihkan, masukkan cendawan terkukur bersama bahan tumbuk iaitu cili padi, kunyit hidup dan ikan bilis ke dalam periuk. Masukkan juga dua batang serai yang dititik. Masukkan juga sedikit air. Jika cili padi tu kita blend, tak payah masukkan air. Ikan bilis tu jika kita tak nak tumbukpun takpe. Ikan bilis tu kita tumbuk untuk dapatkan rasa yang lebih sedap. Ni kita namakan sebagai proses pengecutan.


^
Lepas proses pengecutan tadi, anggaran dalam masa lima hingga sepuluh minit, atau apabila air dah hampir kering, kita masukkan pula santan. Masa ni kena jaga. Jangan sampai santan tu pecah minyak. Nanti kuah tak cantik. Makanya, kenalah rajin kacau. Apabila dah mendidih, masukkan garam kasar dan biarkan lagi mendidih. Kena masak lama sikit cendawan terkukur ni. Kalau tak, takut nanti liat pulak nak gigit.
v

Beginilah rupanya masak lemak cili padi cendawan terkukur yang sudah siap dimasak.



Masak lemak cendawan terkukur aku ni terpedas sikit. Mujurlah masih boleh dimakan. Kalau tak, jenuh la nak kena letak pati santan lagi. Anak-anak buahpun suka makan lauk ni rupanya. Bagus. Haha.


p/s: Sekarang ni aku tak tau berapa harga satu pot susu cendawan terkukur ni. Lagipun aku tak pernah beli. Mak aku je yang rajin beli. Stok cendawan terkukur dah habis dah. Nampak gayanya, kena jugak beli jika terjumpa kat mana-mana. Mana la tau kot teringin pulak nak makan di lain kali.

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »