Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, June 21, 2016

Masak siakap masam manis versi aku.

Assalamu'alaikum.

Masak siakap masam manis versi aku.

Alhamdulillah. Pertama kali aku masak sos untuk siakap masam manis ni. Ada yang panggil siakap tiga rasa dan ada jugak yang panggil siakap sweet sour. Ikut la nak panggil apa. Aku tak tau la apa rasanya. Sos versi aku ni, aku main hentam je buat. Ahaha. 



Ikan siakap ni seekor tak sampaipun sekilo. Masa aku beli hari tu, sekilo RM12.99. Masa tu harga promosi sebab sebelum ni aku pernah beli ikan siakap ni yang harga dia sekilo RM17. Ikan tu aku kerat sebab nanti senang boleh ambil seketul atau sebelah. Takde la nanti ikan tu bersememeh bekas kena cubit dek jari yang kelaparan. Kehkehkeh. 


 Ikan siakap ni aku lumurkan/gaulkan sekejap dengan pati kiub Knorr. Tapi gambar ni aku belum lumurkan lagi ikan tu.


 2 biji tomato dipotong dadu dan 2 batang serai yang dititik. Lepas tu, bahan kisarnya pula adalah 2 labu bawang besar, 10 biji cili padi, seinci halia dan 5 ulas bawang putih. Tepung jagung tu untuk lumurkan ikan siakap tu nanti.


 2 sudu makan sos tiram, 4 sudu makan sos cili dan 4 sudu makan sos cili Thai.


 2 batang carrot saiz kecil dipotong memanjang.


 Ikan siakap yang sudah dilumurkan dengan pati kiub Knorr tadi, gaulkan pula dengan tepung jagung. Nak goreng baru gaul. Jangan gaul siap-siap ikan tu sebab takut nanti tepung jagung tu lembap dan akan serap minyak masa menggoreng.


 Kemudian, terus je gorengkan ikan siakap tadi. Aku goreng macam biasa. Takde nak guna minyak yang banyak sebab tak nak ada pembaziran minyak.


 Beginilah rupanya ikan siakap yang sudah digoreng tadi. Ketepikan.



Untuk buat sos masam manis ni, mula-mula aku tumiskan bahan kisar tadi. Apabila sudah naik bau, aku masukkan serai. Kacau-kacau dalam dua tiga minit, lepas tu aku masukkan semua jenis sos tadi dan masukkan juga dua sudu makan gula pasir. Masukkan sedikit air. Biarkan mendidih seketika. Lepas tu, masukkan pula tomato. Kacau sebati dan biarkan mendidih. Kemudian, masukkan pula carrot dan kacau lagi. Jika kuah agak pekat, boleh tambahkan sedikit air lagi. Biarkan mendidih sekali lagi dan masukkan garam. Kacau rata dan biarkan sekejap dalam tiga empat minit. Lepas tu, boleh la tutup api dapur.


Dah siap dah sos masam manis aku.


Sos tu siapa nak curah, curah dalam pinggan sendiri. Aku tak nak tuang sos tu siap-siap sebab aku tak suka nanti isi ikan siakap tu kembang semacam je. 


Aku tanya abang aku, okay ke rasa sos tu? Dia kata,  okay je. Abang aku tu sokmo okay je pada tekak dia. Hahaha.


p/s: Masak sendiri memang menjimatkan. Agak-agaknya, kalau beli ikan siakap masam manis ni yang dah siap masak, berapa ya harga dia? Aku memang tak tau sebab aku memang tak pernah beli lauk siap macam ni.

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »