Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, August 2, 2016

Tegur sebab sayang.

Assalamu'alaikum.

Tegur sebab sayang.


Betul. Orang tegur kesalahan kita sebab dia sayang kat kita. Kalau dia tak sayang kat kita, dia buat tak tau je kat kita. Lantak kau la nak jadi apa! Nak jadi hantu ke. Nak jadi buaya ke. Apa dorang nak peduli. Kubur asing-asing, kan? 






Contohnya, orang tegur kita sebab mewah berbelanja sedangkan kita bukannya jenis orang kaya atau orang berada. Dorang tegur kita bukan sebab dorang jeles atau dengki tapi sebab dorang nak ingatkan kita supaya sentiasa fikirkan masa depan yang kita sendiri tak pasti macam mana.


Buatnya tiba-tiba kita jatuh sakit atau kena buang kerja, mana kita nak cekau duit jika kita tiada simpanan? Sekurang-kurangnya, jika kita ada simpanan, takde la nanti kita terkial-kial mengagau ke sana sini. Jika kita ada simpanan, mungkin kita boleh bertahan untuk sebulan dua sementara kita usahakan mencari sumber kewangan atau kerja lain.


Maka, apabila kita kena tegur, kita kena sentiasa berfikiran positif. Fikir. Fikir. Fikir. Pasti ada kebaikan di sebalik setiap teguran tersebut. 


Dulu, aku jenis mudah sentap jugak. Pantang kena tegur, mula la nak balas balik. Tapi apabila bersendirian, aku fikirkan balik apa yang orang tu kata kat aku dan ada betulnya apa yang mereka tegur. So, sekarang ni aku lebih cool dan senyum sokmolah! Ahaha.


p/s: Berterimakasih dan bersyukurlah kerana masih ada yang sudi menegur kesilapan kita.

6 Tukang Tembak:

Angah said...

tegur untuk kebaikan..memang patut kita terima, angah pun berusaha untuk positif setiap kali ditegur...mudah-mudahan ada kebaikan

RaniaZazaliey said...

Alhamdulillah saya menemui blogger yg hebt.insha Allah sy akn mengituti blogger awak.Terima kasih.

RaniaZazaliey said...

Salam.kakazz sy Sgt brmint dgn blog awak.insha Allah saya akan follow awak...alhamdulillah menemui blogger yg hebt.

Husna Rahman said...

trm ksh untuk reminder nih.. thumbs up!

Tinta Lana said...

Assalammualaikum Kak Azz..semoga sihat selalu hendaknya.. :)

Tengok pada usia dan persekitaran juga..selalunya yg berusia muda jarang mendengar kata, yg lebih tua pula dapat yg liat, tegur mcmna pun x diherannya.hik3

Masa usia2 memberontak kak, saya ni pantang jugala ditegur,hik3,dah makin meningkat usia ni, baru la bleh terima teguran2..hihi

Tinta Lana said...

Maaf kak, kaki akak masih sakit lagi?

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »