Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, December 24, 2016

Pertama kali buat kuih kasturi/kuih kacang frozen.

Assalamu'alaikum.

Pertama kali buat kuih kasturi/kuih kacang frozen.


Ini merupakan kali pertama dalam percubaan aku untuk membuat kuih kacang frozen ni. Memandangkan harga kuih ni dah mahal iaitu RM2 untuk lima biji kuih yang kecil, baiklah aku belajar buat sendiri. Kuih kacang aku ni takde sukatan khas sebab aku main redah je buat. Haha.


 Mula-mula, aku rendam kacang hijau ni dalam masa 2 jam. Lepas tu, aku mulakan sesi merebus. Apabila kacang dah mula pecah, aku masukkan 4 ketul gula kabung/manisan yang kecil tu dan sedikit garam halus. Biarkan air kering sedikit sebelum masukkan kelapa muda parut. Kacau sebati dan tutup api dapur. Biarkan sejuk barulah masukkan tepung gandum.


 Batter untuk celupkan kuih kacang. Aku gunakan campuran tepung beras, sedikit garam, sedikit kunyit serbuk dan air. Bancuh sebati. Bancuhan tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair tapi bancuhan batter aku ni agak pekat sedikit. 


Disebabkan adunan agak lembik walaupun sudah dicampurkan dengan tepung gandum, maka aku gunakan kaedah seperti di dalam gambar.
v


Untuk menggoreng, mula-mula aku letakkan sedikit minyak dalam kuali non stick ni tapi lepas tu, aku sapu minyak tu dan goreng separuh masak tanpa minyak. Tak nak la gunakan minyak sebab nanti nak kena goreng guna minyak yang banyak pulak.


 ^
Goreng separuh masak tanpa minyak. Masa ni batter agak pekat sedikit.
v


 ^
Ni la hasilnya kuih kacang frozen aku yang digoreng tanpa minyak. Dapat banyak tu. Berbaloi buat sendiri daripada beli yang dah siap. Haha.
v


p/s: Hendak, seribu daya. Tak hendak, seribu dalih. Semuanya bergantung pada kemahuan diri sendiri samada rajin atau malas. Jika nak berjimat, eloklah buat sendiri.

1 Tukang Tembak:

Farrah MF said...

Sedapnya...Puas hati bila buat dapat banyak begitu :)
saya dan keluarga pun suka kuih ni.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »