Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, May 8, 2017

Jom repair kipas!

Assalamu'alaikum.

Jom repair kipas!

Kipas meja aku ni dah lama sangat dah umur dia. Aku beli masa aku kerja kat Johor Bahru dulu. Masa tu harga dia RM75. Jenama National. Sekarang ni dah takde dah jenama ni, kan?


Baru-baru ni, kipas aku ni tak nak berpusing. Puas aku dok tekan-tekan button tapi dia dok macam tu jugak. Aku dah mula cuak dah. Bukan apa, kipas ni aku gunakan untuk 'kipaskan' laptop aku. Maklum la, laptop aku ni takde kipas sendiri. Lepas tu pulak, umur laptop aku ni pun dah banyak jugak. Aku beli laptop aku tu sejak tahun 2009 lagi. Kira la dah berapa tahun dah aku guna. Dah tiga kali kena format balik semula. Setiap kali laptop aku ada masalah, adik aku tu yang jadi tukang format. Terima kasih la kat dia. Hehe.


Disebabkan itu, akupun acah-acah beranikan diri pergi buka skru kat belakang kipas tu. Buka juga penutup kat depan tu. Aku tengok la apa yang patut walhal aku bukannya pandaipun nak baiki kipas rosak ni. Gaya je lebih sampai habis semua peralatan aku keluarkan. Hahaha. 





Akhirnya, kipas aku kembali berpusing! Alhamdulillah. Jimat bajet aku tak payah beli kipas baru. Hehe.





Rupanya, ada rambut yang bergumpal kat batang besi tempat kipas tu berpusing. Patutlah macam berat je kipas tu nak bergerak. Rupanya dia sangkut kat situ. Lepas buang segala jenis habuk dan rambut yang melilit tu, aku titiskan beberapa titik minyak mesin Singer kat batang besi tu bagi melicin dan melancarkan perjalanan kipas tu. Syukur alhamdulillah kerana Allah permudahkan urusan aku. Mujurlah kerosakan tiada kaitan dengan motor kipas.


p/s: Jangan panik. Tenangkan fikiran dulu. Lepas tu baru fikir nak buat apa. 

1 Tukang Tembak:

Angah said...

teror lah akak ni, dah jimat...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »