Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, May 15, 2017

Pernah makan buah ni?

Assalamu'alaikum.

Pernah makan buah ni?

Pernah tengok buah ni? Tahu tak apa nama buah ni? Pernah makan tak? Tak pernah? Alahai, ruginya la. Heh.




Okay, aku zoom in lagi gambar ni biar nampak jelas sikit. Kot la lepas tengok gambar yang ini ada yang ingat balik kat buah ni. Ingat tak? 




Tak ingat jugak? Okay, kasi zoom in lagi. Ni dah habis jelas dah ni. Kalau tak ingat jugak, memang sah la dah lupa ingatan. Haha.




Buah ni nama dia buah letup-letup. Aku panggil dengan nama macam tu la. Orang lain aku tak tahu la dorang panggil buah ni dengan nama apa. Lain tempat, lain panggilannya, kan? Tak tahu jugak kenapa dinamakan letup-letup. Mungkin masa nak makan tu, kena picit dengan jari dan lepas tu akan keluar bunyi 'plop'! Lebih kurang macam tu la. Tak reti aku nak terangkan secara terperinci. :D


Entah dari mana datang benihnya, tiba-tiba aku tengok pokok buah letup-letup ni dah menjalar je kat pagar tepi kebun mini aku tu. Mula-mula tu ingatkan nak cabut buang je tapi lepas tu dok fikir, rasa sayang pulak. Dah lama sungguh tak makan buah letup-letup ni. Masa mula-mula pindah masuk FELDA ni dulu, inilah buah yang selalu aku makan. Kalau yang dah masak ranum tu, rasa dia memang sedap. Manis je.


Ada orang kata, ular suka pokok letup-letup ni. Cuak jugak la aku nak terus simpan. Namun, aku tawakkal je la pada Allah. Mudah-mudahan si panjang tu takde la berminat dengan pokok letup-letup aku ni. 


p/s: Sekarang ni agak susah nak jumpa pokok letup-letup ni. Tu yang apabila ia tumbuh kat tepi pagar, terus je aku biarkan dia menjalar kat pagar tu.

1 Tukang Tembak:

Normala Saad said...

Budak2 dulu memang makan sangat. Pantang jumpa. Pucuk dia pun sedap direbus buat ulam, masak lemak.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »