Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, June 17, 2017

Semalam punya menu berbuka puasa.

Assalamu'alaikum.

Semalam punya menu berbuka puasa.


Ni semalam punya cerita la. Ingat nak buat entri ni semalam jugak tapi apakan daya, terkejar-kejar dek masa. Sibuk bebeno gamaknya bulan puasa ni. Entah apa yang disibukkan, tak tau la. Haha.


Oh ya, semalam aku belajar buat kurma ayam ni. Sebenarnya dah lama sangat teringin nak cuba masak kurma ayam ni tapi tu la, manjang la dok tangguh-tangguh je. Entah apa yang meresap ke hati, semalam jugak aku cuba buat.


Resepi? Aku tak google tapi aku cuma tengok resepi dan cara masak kat belakang peket rempah kurma tu je. Sukatan bahan? Biasa la, ikut suka hati aku je. Ada yang aku tambah dan ada yang aku kurangkan. Biasa la tu, kan? Haha.




Lepas tu, aku panaskan pajeri nanas frozen yang aku buat hari tu. Dah jimat masa nak masak-masak. Heh.




Masa aku tengah sibuk memasak, akak sebelah rumah bagi satu plastik karipap yang masih panas. Alhamdulillah. Rezeki la ni, kan? Sehari sebelum tu aku ada bagi dia kuih cucur badak yang aku buat. Ada lebihan keledek hari tu. Tu yang aku buat lagi kuih cucur badak tu. Lagipun inti diapun masih ada lagi.




Buat kurma ayam ni, teringat pulak kat sorang chatterz zaman @15 dulu. Aku pernah sembang-sembang dengan dia fasal kurma ayam ni. Sembang kat facebook je la. Dia siap bagi resepi dan cara dia buat kurma ayam. Masa ni memang rasa tercabar la jugak sebab dia lelaki, dah boleh buat kurma ayam tapi aku? Rasanya dah 7 tahun lebih dah kot niat aku nak belajar buat kurma ayam ni tapi baru semalam tercapai impian tu. Heh.


p/s: Mana la budak tu sekarang agaknya ya. Apapun, moga dia baik-baik sahaja menempuh hidup yang mencabar ini. Tiba-tiba rindu pulak zaman jadi cetez tegar @15 dulu. Hahaha.

1 Tukang Tembak:

lia ummiirfan said...

Pajeri nenas tu tempting sangadddd

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »