Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, October 5, 2017

Jom kayuh basikal..!

Assalamu'alaikum.

Jom kayuh basikal..!


Inilah yang dinamakan sebagai takdo kojo, buek kojo. Haha. Basikal tu elok duduk dalam stor, aku keluarkan dia. Daripada biarkan dia mereput kat situ, baiklah aku gunakannya. 




Basikal ni sebenarnya masih elok lagi tapi disebabkan dah lama terperap dalam stor tu, tayar diapun rosak la. Dah tak boleh nak pam ke, apa ke. Kena beli tayar baru, depan dan belakang. 


Lagi satu, masa kayuh basikal ni, dia macam ada sangkut-sangkut sikit. Jadi tak selesa nak mengayuh. Setiap kali dia sangkut, aku terkejut. Rupa-rupanya, ada dua biji skru kat bahagian bawah dekat dengan tempat ikat brek tu tak habis masuk ke dalam lubang. Lepas aku skru balik semula, barulah takde sangkut-sangkut tu. 




Sekarang, tayar basikal sudah berganti dan basikalpun aku dah basuh dah. Barulah basikal tu nampak berseri sikit. Alas tempat dudukpun aku dah beli yang baru tapi tempat duduk tu masih lagi keras. Sakit woo bontot masa mengayuh sambil duduk. Tempat duduk tu pun aku dah rendahkan sikit. Maklum la, aku ni kan bantut, kaki tak sampai sangat ke bawah tu. Haha.




Sebenarnya, basikal ni kepunyaan anak buah aku. Dia gunakan basikal ni untuk pergi sekolah masa dia duduk kat sini. Sejak ayah dia pencen jadi cikgu, dorangpun pindah ke rumah sendiri di Senawang. Makanya, basikal ni yang disangkakan rosak, dorang tinggalkan la kat rumah aku ni. Jadi, basikal ni sekarang aku yang punya la, bukan Ahmad Albab yang punya tau..! Haha.


p/s: Kadang-kadang sempat jugak kayuh basikal ni tapi apabila ada jiran-jiran yang menegur, jadi segan la pulak. Nak sihat, peduli apa dengan kata-kata orang, kan? Heh.

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »