Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, November 11, 2017

Cara mudah tanam keledek putih.

Assalamu'alaikum.

Cara mudah tanam keledek putih.


Ubi keledek ni aku beli di pekan sehari. Sekilo RM2.80. Keledek putih ni sedap makan rebus macam tu je. Rebus tu letak la garam sikit. Baru ada rasa manis-manis masin sikit. 




Sebelum rebus, aku potong la bahagian hujung kiri dan kanan ubi keledek tu. Buruk nau rupanya nak rebus sekali dengan ekor keledek tu. Haha.





Dan aku campakkan bahagian yang aku potong tu ke dalam beberapa buah pasu. Campak gitu je. Kononnya nak jadikan baja kompos la. Aku campak sekali dengan kulit dia. Tak berapa lama lepas tu, aku tengok tumbuh pulak dia! Wah, memang tak sangka sungguh. Haha. 





Aku biarkan je dia besar sikit lagi kat dalam pasu tumpangan tu, baru aku alihkan ke tanah. Masa alih tu, aku korek sikit je tanah untuk tanam pokok pangkal keledek tu. 


Gambar pada 9/11/2017.


Sekarang ni pokok keledek aku dah mula merimbun dah. Aku ni sebenarnya cuak sikit nak tanam pokok keledek ni sebab dia jenis merimbun. Bukan apa, takut ada 'si panjang' yang menyorok kat bawah rumpun tu je. Setakat ni alhamdulillah, belum ada nampak lagi 'si panjang' tu. Yang selalu lepak atas rumpun keledek tu adalah si Kudut, kucing aku kat rumah ni. Apa lagi, terus la aku sergah. Tak memasal habis kemek daun keledek tu dia hempap. Haha.


Aku tak tau la berapa lama pokok keledek ni nak ada ubi. Ada yang kata 3 bulan dan ada yang kata 6 bulan baru keledek nak ada isi. Entah la mana satu yang betul. Tunggu dan lihat je la.


Sebenarnya, cara paling mudah tanam pokok keledek ni adalah melalui batang dia tu. Ambil je batang yang ada akar tu dan tanam je la. Bukannya susahpun. Cuma cara aku tanam keledek ni berlaku secara kebetulan je. Heh.


p/s: Tak sabar jugak ni nak merasa hasilnya walaupun ada perasaan cuak. Haha.

1 Tukang Tembak:

suka suka said...

tak sangka pula tumbuh pokok keledek... elok dan rimbun pokokmya

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)