Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, November 8, 2017

Kacang panjang renek.

Assalamu'alaikum.

Kacang panjang renek.


Aku tau fasal keujudan kacang panjang renek ni melalui grup Kebun Bandar: Jom Tanam Sendiri di facebook. Masa tu, ada orang share apa yang dia tanam. Masa tu aku sekadar tengok je la.




Tak lama lepas tu, akupun cerita la pada jiran aku fasal pokok kacang ni. Jiran aku kata, dia pernah nampak kacang ni ada kat rumah kawan dia. Then, akupun cakap la kat jiran aku tu; cuba la mintak sikit benih dia. Dapat empat lima bijipun jadi la. Nanti kita semai la sendiri.




Alhamdulillah. Jiran tadipun buka la mulut dia dan bagitau kat kawan dia tu. Tak lama kemudian, kawan dia bagi la benih kacang panjang renek ni. Tak banyakpun. Ada la dalam 13 biji. Jiran aku tu bagi kat aku enam biji. Akupun apa lagi. Terus je aku semai semua benih tu.




Sejak hari itu la aku mula semai benih kacang panjang renek ni hinggalah sekarang. Asal ada je benih, aku main sumbat je kat mana-mana pasu yang ada. Pokok kacang panjang renek ni mudah hidup tapi dia tak tahan lama. Maksud aku, hayat dia tu sekejap je. Paling lamapun dia hidup ada la dalam sebulan dua. Lepas tu dia mula meragam dan terpaksalah semai yang baru. Sebab tu benih dia tak banyak. Lagipun aku jarang letak baja. Jadinya, buah diapun takde la banyak sangat.


 ^
Dua pasu besar ni yang aku baru semai lebih kurang sebulan. Satu pasu tu aku letak dalam 8-10 biji benih.
v



Gambar kat bawah ni pulak adalah sebelum dan selepas. Aku tambah tanah baru dalam pasu, gunting mana-mana daun yang buruk dan ranting yang dah mati serta cabut rumput liar yang gemuk merimbun kat batu-bata alas pasu tu. Jenuh weii aku mencangkung dok cabut rumput tu. Bukan pasu ni je ada alas bata tu. Semua pasu ada alas. Hongeh dibuek ehh.. Bopoluh-poluh tapi lopeh tu rasa segar sikit badan. Haha.




p/s: Sedap kacang panjang renek yang ditanam sendiri ni. Rasa dia lebih manis dan rangup. Takde la rasa maung macam kacang yang dibeli di pasar tu.

1 Tukang Tembak:

Normala Saad said...

Sedap kan makan buat ulam. Bau wangi kacang tu terasa.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »