Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, November 22, 2017

Limau kasturi Omak den.

Assalamu'alaikum.

Limau kasturi Omak den.

Ni pokok limau kasturi Omak den. Omak den yang tanam pokok ni dulu. Anak pokok tu dio boli kek pokan sohari. Satu pokok ghogo ehh onam boleh hinggit. Dah lamo dah dio boli. Ghaso ehh ado la dalam ompek limo tahun sudah.




Eh, apahal pulak ter..........spiking Ghombau most wanted pulak ni. Hahaha. Inilah yang dikatakan; tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pulak tempat lahir, kan? Jangan lupa asal usul okay. ❤️❤️❤️





Sebenarnya pokok limau kasturi ni hampir-hampir menemui ajalnya sebab dibiarkan tanpa penjagaan yang sempurna. Masa tu aku macam malas nak ambil kisah bab pokok kat keliling rumah ni. Tapi lepas tu aku kembali insaf dan mula jaga balik. Insaf sebab apa? Sebab sayang pulak biarkan pokok ni terbiar macam tu je. Dah la masa beli tu harga dia boleh tahan mahal jugak.




Macam-macam jenis baja yang aku letak untuk 'hidupkan' semula pokok limau kasturi Omak aku ni. Ada satu masa tu, aku tabur aji no moto dalam secubit dua kat dalam pasu dia. Alhamdulillah, tak lama lepas tu, mulalah keluar daun dan pucuk baru diikuti dengan keluar bunga dan seterusnya menjadi buah. 


Masa mula-mula keluar pucuk baru tu, banyak jugak daun yang kena makan dek ulat hijau tu. Memang selamat la kena picit dengan aku. Aku penat-penat tunggu daun tu keluar, dia senang-senang pulak pi makan daun tu. Mana la aku tak geram.


Aku memang tak pakai sangat buah limau kasturi ni. Omak aku dulu yang rajin guna sebab Omak selalu beli ikan sungai. Omak gunakan buah limau kasturi ni untuk cuci ikan sungai tu. Aku takde la nak beli ikan sungai semua tu. Tak rajin aku aihh nak mengisahkan dorang.. Heh.


p/s: Kalau ada jiran yang minta sebiji dua untuk buat sambal belacan, aku bagi je la. Kalau tak, duduk je la buah tu kat pokok. Aku tak makan sambal belacan. Buat airpun aku malas sebab aku ada gastrik. Tak berani nak makan atau minum benda yang terlebih masam ni. 

1 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

Dulu akak ado cukup.longkap azz..limau kasturi..limau nipih..limau purut..ni limau purut baru mati.limau kasturi ngan nipih..maso pindah dulu akak tinggal an..puding2 pun sumo tinggal.sumo2 e tu satu lori bosa.tak cukup lori nak hangkut

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »