Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, November 6, 2017

Topap lagi.

Assalamu'alaikum.

Topap lagi.

Hari ini, aku topap lagi tanah dan baja untuk kebun mini aku tu. Macam biasa, aku beli kat kedai Peladang di Kuala Lipis. Kali ini, aku 'paksa' abang aku untuk tolong belikan. Haha.




Aku tak tau kenapa aku suka dengan jenis tanah yang ini. Sebelum guna tanah jenis ni, aku dah pernah guna beberapa tanah sebegini dari jenis yang berlainan. Mungkin sebab tanah ni lembut kot. Lagipun yang jualnya adalah kedai Peladang. Mesti dorang dah sorting tanah yang terbaik punya, kan?




 Baja buah dan baja gemuk (NPK 15 15 15).


Pertama kali beli baja AB ni dari kedai Peladang. Sebelum ni aku beli dari nurseri kat sini yang dalam botol air mineral 1.5L tu. Baja organik tu sebenarnya aku nak yang jenis bulat kecil-kecil yang ada bau macam kopi tu tapi abang aku kata baja tu dah habis. So, dorang kat kedai Peladang tu bagi baja organik taik kambing dan taik ayam. Takpe la. Nanti aku cuba letak kat pasu sayur aku. Sebelum ni cuma letak kat pasu pokok orkid je.





Semua barang ni kena caj RM168.80. Rabak weii.. Haha. Tapi takpe la. Demi untuk kebun mini aku tu, aku sanggup cut bajet untuk beli novel baru. Heh. Lepas ni rasanya tak beli dah kot tanah tu. Mungkin lama lagi baru beli lain pulak. Terlupa pulak nak suruh abang aku beli sekali kapur pertanian padahal sebelum tu, benda ni la yang aku dok teringat-ingat. 


p/s: Beli apa yang kita perlukan. :D

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)