Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, November 21, 2018

Pertama kali jahit blouse bersaiz besar ikut contoh baju siap.

Assalamu'alaikum.

Pertama kali jahit blouse bersaiz besar ikut contoh baju siap.


Aku ambil masa yang agak lama untuk memulakan langkah bagi menjahit baju blouse kastemer seorang ni. 


Pertama sekali, aku memang jarang sangat jahit blouse kastemer. Kedua, juga jarang sangat ikut baju contoh. Biasanya, aku jahit baju kurung dan baju melayu sahaja. Baju melayu tu pulak, aku jahit untuk adik-beradik dan keluarga mereka je.


Disebabkan kastemer seorang ini tidak cerewet dan jenis yang cakap depan-depan, maka akupun setujulah untuk jahit baju dia. Lagipun, aku nak jugak cabar diri sendiri. Nak bina keyakinan ni bukannya mudah. Atas sebab inilah aku terima tugasan ini. 



 ^
Kain bidang 60 inci dan 3 meter kain diperlukan.
v












Blouse ini jenis sarung. Tiada zip samada di depan atau di belakang baju. Sebab itu, keliling leher dia agak besar sikit. Senang kepala nak keluar masuk. Cuma di hujung tangan tu ada cuff lebar 1 1/4 inci.






Alhamdulillah, kastemer dah cuba dah baju ni dan dia berpuas hati. Bab harga upah, dia okay je dengan harga yang aku berikan. Alhamdulillah sekali lagi.


p/s: Aku bukan tukang jahit profesional. Aku sekadar tukang jahit kampung je. Kiranya, kepakaran aku tidaklah besar manapun. Sekadar jahit baju biasa tu, boleh la. Tapi jika nak suruh aku jahit baju vogue macam artis, aku bukan orangnya.
.

2 Tukang Tembak:

Normala Saad said...

Teringat arwah mak dulu jahit baju kawanya yg berbadan besar. Sukar katanya tapi kawanya tetap suka suruh mak jahit. Orang lain tak pandai buat dia ckp. Chonget.

Cik Azz said...

Normala Saad:

Kastemer ni, kalau dia dah selesa dengan sorang tailor tu, dia tak kisah dah bab harga upah jahit tu.

Sayapun dulu ada beberapa kastemer macam ni tapi tu la, dorang dah pindah pulak. Seronok kalau dapat kastemer yang tak cerewet ni.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)