Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, February 9, 2019

Ais krim Malaysia guna base susu.

Assalamu'alaikum.

Ais krim Malaysia guna base susu.


Pertama kali, aku buat ais krim Malaysia dengan menggunakan susu pekat dan susu cair sekali gus. Biasanya aku guna santan je.


Gambar bawah ni merupakan kali pertama aku buat ais krim Malaysia tu. Sekali buat sampai dua sukatan tu. Tak mengagak sungguh aiihh... Haha.







Sebelum buat ais krim ni, aku belajar dahulu cara nak ikat plastik ais krim tu. Jenuh juga nak belajar. Cuba juga belajar guna tali tapi jenuh nak faham. Sudahnya, aku gunakan hanger ni je. Jadilah untuk sementara waktu. Bak kata pepatah lama; tak ada rotan, akarpun berguna. Jadinya, aku guna aje la apa yang ada. 


Aku ikut cara mengikat guna dawai ni kat sini. Itupun berpuluh kali aku ulang tengok video tu. Punya la bebal sungguh sampai susah nak faham. Haha.








Gambar bawah ni pula merupakan kali kedua aku buat ais krim Malaysia. Yang ini aku buat masa raya cina hari tu. Masa tu kakak ada balik. Dia yang tolong belikan koko tube dan plastik ais krim sebab kat sini aku susah nak cari.  Dan aku masih lagi gunakan hanger untuk mengikat tali tu. Jenuh sama-sama belajar ikat guna tali dengan kakak tapi nan hado. Tak jadi jugak. Hahaha. 





Aku gunakan sukatan basic sebagaimana yang orang lain guna. 

1 tin susu cair Saji.
1 tin susu pekat Saji.
1 senduk gula.
Sedikit garam.
1 sudu makan esen vanilla.
6 tin air. 
2 sudu makan tepung ubi yang dibancuh dengan sedikit air. Boleh juga guna tepung jagung.

Masak susu dan gula hingga mendidih. Dah mendidih, masukkan bancuhan tepung jagung sambil kacau bancuhan. Masukkan juga garam. Masak hingga mendidih lagi. Kena kacau dan jaga selalu supaya bancuhan tidak meruap dan melimpah keluar dari periuk. Aku dah kena dah. Rugi sungguh terbuang macam tu je. Tunggu sejuk baru masukkan dalam plastik ais krim. 







Dan yang bawah ni pula aku baru buat semalam. Alhamdulillah, aku dah berjaya ikat ais krim tu gunakan tali setelah berkali-kali mencuba. Dah hampir putus asa dahpun. Mujurlah semangat nak mencuba tu masih lagi kental. Yeaa....! Haha. Kali ini aku cuma buat untuk satu sukatan je.









Dalam banyak-banyak video yang aku tengok, video ini yang berjaya aku ikuti. Terima kasih pak atas videonya. Moga Allah murahkan lagi rezeki bapak sekeluarga. Aamiin.




p/s: Usaha selagi ada nyawa. Moga Allah luaskan pintu rezeki untuk aku. Aamiin.
.

1 Tukang Tembak:

Siti Yang Menaip said...

dulu rajin jugak buat.. time sek men hehe.. tapi tak reti ikat.
mesti lebik x kejap.. so kite tuang je kakak sdara yang ikat.. hehe..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)