Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, February 15, 2009

Jiran yang sengal...

Assalamualaikum....

Aku harap korang semua sihat seadanya. Aku ok je tapi rasa macam
tak selesa sebab mata belah kanan aku asyik terkenyit2 je sejak dari
pagi tadi... hmmmm...

Aku nak kongsi satu cerita yang pelik tapi benar. Kisah pelik yang menjengkelkan. Pasal jiran yang entah apa2. Ni bukan nak mengumpat ya, sebab aku tak sebutpun nama jiran tu hehe. Camni kisahnya... jeng... jeng.... jeng...

Dulu mak aku ada tanam 3 batang anak pokok kelapa kat belakang
rumah, bersempadan dengan rumah jiran aku tu. Masa tu mak aku
tinggal sorang kat rumah selepas arwah abah aku meninggal. Jadi,
untuk mengisi masa lapang, dia tanamlah apa2 yang patut. Belum
sampai seminggu umur pokok kelapa tu, jiran aku tu dengan senang
hatinya telah meracun kesemua 3 anak pokok kelapa tersebut.

Mak aku heran gak sebab pokok yang ditanam tu masih lagi dalam
kawasan tanah kitorang. Apsal lak jiran aku tu memandai je meracun
pokok tu? Giler ke haper..? Masa tu mak aku takde sesiapa untuk dia
mengadu. Jadi, diapun mengadulah kat ketua blok. Bila ketua blok tu
tanya jiran aku kenapa dia racun pokok kelapa mak aku tu, senang je
dia jawab..."besok kalau pokok tu dah besar nanti dahan dia masuk
kawasan rumah aku..". Logik ke jawab macam tu? Memang sengal..!!

Kalau ya pun apa salahnya bagitau elok2. Mak aku boleh alih pokok tu kat tempat lain. Ni tak, ambil keputusan macam orang tak guna akal je. Mungkin sebab jiran aku dah nyanyok kot. Entahlah, tapi bila mak citer hal ni kat aku, aku rasa macam nak bakar je semua pokok buah2an yang dia tanam kat sempadan rumah aku ni. Tapi mak aku cakap, biarlah orang buat kita asalkan kita jangan buat orang. Hmmm... sabar je la. Kerana dek sabar ni la jiran aku tu tak habis2 menyusahkan mak aku...

Bagi aku, hidup berjiran memerlukan sikap tolak ansur. Walau sehebat atau sekaya manapun kita, jiran perlulah diutamakan dahulu. Apa pendapat korang tentang jiran yang begini..?

Okaylah, dah nak Maghrib ni. Aku keluar dulu. Maaf ya jiran yang berkenaan. Peace...

7 Tukang Tembak:

Darween said...

Assalamualaikuuuuuuummmm kakAZzzzzzzzzzzz...hihihi

ween sj singgah nehh...have a good day ye kakAZZZZ...tah taaaaa...

Darween said...

upsss lupa nak compliment sumtin..ween ske slide yg sunset tuh kak...emmmmm tenaaaanggg sgt..hihi....bui

KAK AZZ said...

huhu macehh Darween sudi transit cni....Amek la munge ros sbg adiah penghargaan jd pes person lepak cni hehe...

Akak hargai semua respon dr Darween dan kawan2 yg lain. Thanx dear..

yupp...sunset mmg menenangkan jiwa...

emma said...

ahak3 mmg sengal jiran ko ni tp apa kata klu pakat tebang sema pokok kat sempadan tu n wat court badminton ke.....harap2 ada ganti dato lee chong wei nanti.....tak pun .......jgn mare....

KAK AZZ said...

nk wat court badminton mendenya wehh....rumah dia kt atas...rumah aku bwh tebing........buat kolam renang nk diving leh la kot huhuhu...

amalin said...

assalamualaikum...
emma, azim yg lebih afdal untuk menyejukan hati kita yg tgh marah maafkanla jiran kita tu n buat bodoh je la..tak kemana kalau nak bersengketa pun lagi bertambah sakit hati adalah ...doakan jiran kita dilembutkan hatinya dan sedar kesilapan yg telah dilakukannya...
azim ....sampaikan salam lin kat bonda awak ye n al-fatihah untuk ayahanda awak .....

KAK AZZ said...

macehhh lin...insyaallah...

btw....jiran tu dh okaypun setelah dpt isteri baru hehehe....so, dia xde dah nak meroyan lg hahakk..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »