Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, March 16, 2009

Kisah Aku Dan Dia.....Uhukkk(3)

Assalamualaikum....

Bersua lagi kita ye kawan-kawan... hehehe... Kali ni aku nak citer satu kisah yang terjadi masa aku kerja dan tinggal di Kuala Lumpur satu masa dulu... Dulu aku tinggal dengan adik yang dah kawen dan ada anak sorang yang masih kecil...

Seperti biasa, aku masuk kerja pukul 10 pagi...So, lepas subuh tu memang aku tak tidur dah.. Kalau tidur konpem lena dibuai mimpi punyalah... heheh.... Biasanya pagi-pagi aku buat air.. Selalunya air kopi la yang aku buat... So, lepas sarapan ala kadar akupun bersiap nak keluar.. Pukul 9 pagi aku dah keluar sebab nak kejar LRT dan bersesak-sesak dengan orang ramai.. Lemah betol kalau berasak-asak ni.. Rimas... Aku kerja dari pukul 10 pagi hingga 7 malam. Sepatutnya hingga 9 malam tapi aku mintak balik awal sebab takut nak masuk kawasan rumah aku tinggal tu..

Nak dijadikan cerita, bila aku sampai rumah, aku tengok air kopi pagi tadi masih ada lagi atas meja. Hmmm..., nampaknya takde siapapun yang minum air tu.. Aku yang keletihan terus je ambil cawan dan mula la minum kopi tu.. Dalam dua cawan jugak la aku minum... Haus bebb.. huhuhu.. Jalan laju-laju sebab takut punya pasal... Dah la aku ni rabun, jalan dalam gelap pulak tu.. Tu yang aku terkejar-kejar nak balik cepat tu... Selepas siap minum, akupun bawak la teko dengan cawan tadi kat sinki untuk  dibasuh... Mula-mula aku tuang lebihan air kopi dalam sinki... Tiba-tiba....

Tidakkkkkkkkkkk..............!!!


Aku nampak sekor cicak dalam sinki tu. Badan dia dah lebam macam mati lemas. Terus aku terfikir.. Cicak ni datang dari dalam teko kopi ni ke..???


Wekkkkkk......!!!


Aku terus jolok anak tekak aku, keluarkan semua air kopi yang aku minum tadi... Aku cekik-cekik leher aku sebab nak bagi muntah... Sampai nak terkencing aku menahan loya.....


Bluwekkkkkkkkkkkk.....!!!


Aku terus muntah dan muntah sampai naik lembik badan... Cilakak punya cicak, camne la dia boleh masuk dalam teko kopi tu ekk..., padahal teko tu bertutup....

Selepas aku lega, akupun belek la teko tu.... Hmmm...., mungkin cicak tu masuk ikut corong teko tu kot.. Mana ada lubang lain dia nak ikut, kan... Akibat dari peristiwa ni, aku boikot minum kopi.. Agak lama jugak la.. Serik aku dibuatnya... Terbayang-bayang rupa cicak yang dah mati lemas tu.. huuu.....

Pengajaran dari citer ni, sentiasalah berhati-hati dan yang paling penting, jangan gelojoh.. huhuhu.. Aku gelojoh ke....??? Tak laa, mana ada aku gelojoh... hikhikhik...


p/s: Lagu kopi dangdut dah ada.. Lepas ni lagu kopi cicak la pulak... ahaha...

23 Tukang Tembak:

usop said...

haha..apa la..lps tu ko jd cicakgirl x? misti ko dh pandai merengkak kt seliling umah kn..lidah ko apa mcm..pjg x? bepa cm? muahahaha
tu la len ari jgn gelojoh..ko bkn gelojoh sbnrnyer kot ko menlantak..eh sama jer kn tu...apa2 jer la..

KAK AZZ said...

wahahaha.....apa la Usop ni....
gelikk la cicak ni....eeiii...

Aku sopan okeyyyyy......hikkk....

emma said...

eiiii azim....aku klu pasal cicak ni.............goliiiiiii den.....

pernah dulu masa kat hostel ada cicak suicide lam jug air aku......dgn jug tu sekali aku buang.....huhuhu.tp aku tak minum ...sbb nampak...submarine tu.....ingat crocodile ke apa......ish3...jug tu jenis transparent punyer n air tu......sky jus jer...hehe.

KAK AZZ said...

hahaha...emma....elehhh....jug murah....leh la buang dgn jug skali...kalau jug mahal2 mcm kristal ke...xkan nak buang gak kott...hehe...

tp kan...elok gak aku xminum kopi ni...kopi bnyk kafein....xsesuai utk org yg ada gastrik cam aku......ko pun...ko ada gastrik kan emma wehhh....

usop said...

gelikk ler...hahaa
sopan ker?..hehehe..sopan sampai teminum kopi beperisa cicak..muahaha
leh ari tgk2 apa ada lam bekas minuman tu..jgn men bedal jer..
peace no war!!!

KAK AZZ said...

wakakaka usop....
baca betol2 cite tu okehh....
cicak dalam teko yg berisi air kopi...konpem la aku xnampak....kalau dalam air kosong tentu aku dh melompat dulu sebelom minum hehehe....

i hate war!!!

usop said...

haha..ko pun satu..klu benda dh mati..dia akan timbul...ko leh check lg bekas minuman tu..eleh ckp jer melantak..hahaha..eeee geli3..hehe
peace no war!!!

SwapNAVY said...

sape nak tempah kopicak sila 2 beritahu kakAzz hak:)

KAK AZZ said...

wakakakaka Swapp......harus ada tagline dulu ni....

cakk....cakk...kopicakkk........kekekeke....

p/s: macehhh jd pengikut "blog" ni ye...hikkk...

kucinsiam said...

banyak2 pekataan yang d taip,saya amat tertarik pekataan jolok tuhhh...

troz tringat....

"jolok motosikal yer baaaanggg.."

hik hik hik.....

KAK AZZ said...

kekeke ween.....jolok jgn xjolok...hikkk...

SwapNAVY said...

jolok=kait

wakakakakkaka



p/s lma x jolok buah rambutan..

KAK AZZ said...

hahakkk Swap....pandai ke kait rambutan...hehe

SwapNAVY said...

hu3..kakAzz saya dah lama dah x kait rambutan semenjak arwah atuk saya meninggal...sob3

bard said...

apo kono mengono...x kait rambutan dgn atuk eh yg dah meninggal tu!!
den pun tak ponah kait ...nk makan buah rambutan boli yo...lagi sonang..

KAK AZZ said...

hukkk SWAP....a'ah la....apa kena mengena kait rambutan dgn arwah atok....ada citer ke disebalik kait-mengait tu.....story peliss...Al-Fatihah utk arwah atok SWAP....sabar ye....sobbsss...

KAK AZZ said...

Bard....den xponah kait gak sbb rambutan kek umah ni jonih rambutan dak skolah....capai yo hehe...

Kek umah den ni ponoh pokok rambutan...ponek nak nyapu daun eh...pehtu bilo musim buah lah...jonuh sapu buah yg dh lesot...hehe..tp yg untung ehh leh makan buah yg sogar...xsamo dgn yg diboli tu...hikk

bard said...

kalau dah banyak bona pokok rambutan tu, pajak yo, dapek jugak duit...mano laghat nak makan somo buah2 tu...kombong poghut nnt..
Den kalau boli..yg masih berdaun dan bertangkai...sogar boga lagi..
tapi kek kampong byk yo pokok rambutan cumo maleh nak balik ambek....

Dehe said...

ni bukan gelojoh, kurang berhati2 je..
pesanan khidmat masyarakat: hati2 guna public toilet, cek dulu paip air berfungsi ke tak atau pun ada bekalan air ke tak

KAK AZZ said...

huhu Dehe.....pasal cek paip tulet dulu mmg dh pnh kena dh masa zaman sekolah dulu.....haru bebb hehe....

Btw....tenkiu bg pesanan tu hehe...

KAK AZZ said...

hehe Bard.....malas la nak pajak2 ni....sape nak amek je la...dgn syarat sampah jangan la sepah2 hehe..

p/s.....lagu suatu masa by m.nasir dh ada dh....enjoy k...

Fariz Snake(Fariz Reza) said...

fariz pernah nmpak cicak mati tertelan air sabun kat asrama dulu....duk rilek je terbaring...mati upenyer hahaha

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Fariz Reza>

Apsal ko biarkan dia mati.. Pergi la selamatkan dia... Sian cicak tu mati lemas... huhu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »