Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, June 20, 2009

HANTU...........

Assalamualaikum......

Kali ni nak kongsi citer pasal hantu lak...hihihihihi...takut tak? Zaman kecik2 dulu aku sering dimomokkan dengan citer2 hantu ni. Asal degil sikit je... mak akan cakap "Haa, degil la... kang ambik dek antu baru tau..." So, aku percaya je la.. kalau mak kata jangan buat, memang aku tak akan buat punya la.. takut hantu punya pasal...

Ada 2 kejadian yang berlaku masa aku kecik2 dulu, yang aku ingat sampai sekarang. Kejadian yang pertama tu, aku tak pasti samada ianya mimpi ataupun realiti, tapi aku memang takut bila ingat2 balik. Manakala kejadian yang kedua tu memang benar2 berlaku di depan mata aku.....

Peristiwa pertama...(mimpi atau realiti...???)

Aku dengan kawan2 selalu pergi bermain2 dekat satu tempat lapang dalam kebun getah mak aku. Sebelum sampai ke kebun getah tu, kitorang kena lalu tanah perkuburan sebab tu je lorong yang ada. Main punya main, tak sedar hari dah mula gelap. Lepas tu mula la masing2 kelam kabut lari balik ke rumah. Mana yang jalan kaki tu kena la pecut lelaju sebab nanti kena tinggal dengan kawan2 yang naik basikal.

Aku naik basikal dengan kawan aku. Bila je melepasi tanah perkuburan tu, tetiba je ada satu benda jatuh bergolek betul2 depan tayar basikal yang kawan aku bawak. Nasib baik dia sempat ngelak. Kawan aku tu memecut punya la laju. Dalam pada tu aku sempat lagi menoleh ke belakang dan nampak benda yang bergolek tu bercahaya macam ada api kat dalamnya.. dan nampak asap putih naik ke atas.. huwaaaaaaaa....

Sampai je kat rumah badan aku terus menggigil2, sampai tak boleh bercakap. Mak aku dah dapat agak dah.. terus mak aku mandikan aku. Pastu aku tak ingat apa2 dah. Tidooo. Esoknya mak aku cakap benda yang aku jumpa tu mungkin hantu bungkus... Tidakkkkkk.....

Peristiwa kedua (realiti...)

Kitorang ramai2 dengan family, dengan kawan2 pergi tengok wayang terbuka kat padang sekolah. Dalam seronok2 tengok wayang tu (lupa citer apa), tetiba je ada satu benda bergerak laju melintasi padang tersebut. Kitorang ramai2 tengok je benda tu lalu. Dalam pada tu, ada yang berbisik bagitau..."Tu polong tu..." Meremang sehhh bulu roma aku. Benda tu bercahaya. nampak macam ada api yang terjuntai2 kat hujung dia. Ada gak yang cakap tu hantu penanggal.

Entah la, yang mana satu betul aku tak pasti. Yang aku pasti aku dengan kawan2 semua dah mula berpeluk2 ketakutan. Masa benda tu lalu, semua orang termasuk suara cerita kat skrin tu terdiam sekejap. Ajaibkannnnnnn... Dan padang pada masa tu terang seketika.... hahahaha....

Lepas tu benda tu pun hilang... dan ada bau yang kurang enak yang dia tinggalkan. Akibat kejadian tu, aku dengan kawan2 jadi serik nak tengok wayang kat padang sekolah lagi...

p/s: Amacam dengan korang ?? Pernah jumpa hantu tak ?? Ataupun korang memang dah jadi HANTU... hihihihi.....

16 Tukang Tembak:

kucinsiam said...

salam...
kalau akak tya saya kaaannn..
saya lbh takutkan ORANG dr ANTU..

huhu..

~KAK AZZ~ said...

Ween~> salam2....akak takut orang yang naik antu...hehe...abeh semua kena libas nanti...

NinaKarina said...

salam...
masa kecik2 dulu mak cukup marah kalau taim maghrib masih dok kat luar sbb dia kata masa tu la antu mula cari mangsa....huhu..

~KAK AZZ~ said...

NinaKarina~>
salam2.....wahhh best la nama dia, mcm nama lagu je...hehe..

sama la...mak iteww pun cakap cmtu gak dulu...

ArmaniWhite said...

ni antu dah datanggggg.....










antu durian..ho ho ho

~KAK AZZ~ said...

Nami~> wahahahaha.....akak takmo la jd antu doyan...nanti pingsan hehe...

SwapNAVY said...

naik hantu adelah kak..ekekekekkek dengan perangai semua org..

~KAK AZZ~ said...

Dez~> ekekekeke.....akak salu gak naik antu ni....tp antu akak tak baper nak menjadi laa...sbb lom apa2 lg akak dah nangeh dulu....kakakaka...

SwapNAVY said...

ekekekekeke kak..entahlah x sampai cam2 kot kak.ada gak tahap penyabaran..heheheh

~KAK AZZ~ said...

Dez~> sebab menahan sabar dari naik antu laa yang nangeh tu ekekekeke....

ArmaniWhite said...

sama la kita neh kak azz.. kalo rasa2 cam nak naik antu kan, mesti TERRnanges dulu..huhu..

~KAK AZZ~ said...

Nami~> huhu Nami....apo nak di kato....org pompuan ni kdg2 laser camne pun tetap akan nangeh jugakk...baik takyah laser2...ekekekeke...

kucinsiam said...

so sila lah jd lemah lembek cam sahyer....kwangkwangkwang

senyum dalam apa jua keadaan..kikiki

~KAK AZZ~ said...

Ween~> takmo la sampai camtu....apa2 keadaan sekalipun we must be strong.....huhuhu....

kucinsiam said...

alaaaaa....kakAZZZ nehhhh...
saya kias fansuri jer tuuuhhh...

hihihi...
lembek=lembut =)

~KAK AZZ~ said...

Ween~> hehehe.....lembut is good......lembek is no good.....ekekeke....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »