Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, August 28, 2009

JOM MASUK DAPUR....


nyumm....nyumm.....yummyyy....

Assalamualaikum....

Hari ni merupakan hari yang ke-7 dalam bulan Ramadhan ni.

Sedar tak sedar dah seminggu kita berpuasa. Apa kata korang
cuba resepi ni sebagai menu untuk berbuka Maghrib nanti.
Menu kali ni pastinya amat menyelerakan. Muehehehe....

KERABU PUCUK PAKU CEMPAKASARI

Bahan2:

2 ikat pucuk paku
1 mangkuk taugeh
1 mangkuk isi kerang
1 genggam udang kering (ditumbuk)
1 genggam ikan bilis (ditumbuk)
1 inci halia (ditumbuk)
5 biji cili api (ditumbuk)
3 ulas bawang merah (ditumbuk)
1 cawan kelapa goreng (dikisar)
2 labu bawang besar (dihiris)
5 biji cili besar (dihiris dan cincang)
4 biji limau kasturi@1 biji limau nipis
garam secukup rasa

Cara2:

1) Celur pucuk paku sehingga agak layu. Angkat dan toskan.

2) Masukkan semua bahan yang ditumbuk ke dalam bekas.

3) Masukkan pula hirisan bawang besar, kelapa goreng, cili
besar yang telah dicincang dan garam secukupnya. Gaul rata.

4) Masukkan pucuk paku yang telah dicelur tadi.

5) Masukkan pula isi kerang. Gaul supaya sebati.

6) Masukkan taugeh. Gaul rata. (taugeh tak perlu celur).

7) Akhir sekali perahkan hirisan limau nipis/kasturi dan gaul
hingga semua bahan benar-benar sebati dan mesra.

Tips: Bagi yang suka belacan tu, bolehlah letak sedikit. (Tapi
aku tak suka belacan....hehe...)

p/s: Mak aku pepagi lagi dah pergi pasar beli pucuk paku,
taugeh dan kerang. Nampak gayanya petang ni aku kena la
masuk ke dapur. Jahitan aku...??? Aduhaiii.....

~~~~~6.30 petang~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aku baru selesai buat kerabu pucuk paku ni. Nasib baik aku
tak boleh puasa, dapat la merasa asam garam kerabu tu dulu.
So, takde la yang akan komplen kata tawaq hebiaq or masin...
Ekekekeke.....
.

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »