Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, August 2, 2009

RAHSIA MELALUI TULISAN

Pertama: Tekanan>

i. Tekanan yang kuat.
Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas.
~> Sihat, cergas, pantas dan sedikit aggresif.

ii. Tekanan yang ringan.
Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas.
~> Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit.

Kedua: Bentuk Tulisan>

i. Tulisan yang bulat2.
Semua huruf ditulis dengan bulat.
~> Emosional, prihatin, pengasih, penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif).

ii. Tulisan yang tajam2 atau leper2.
Tulisan yang angular dan sharp.
~> Rasional, bekerja dengan sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical).

Ketiga: Kecondongan>

i. Condong ke kanan.
~> Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dengan orang lain, peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih sayang, berani dan pemurah.

ii. Condong ke kiri.
~> Introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, tak suka berubah, amat setia pada kekasih, keluarga, organisasi dan negara tetapi tak suka campur orang.

iii. Tegak.
~> Sistematik, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh2, suka ambil jalan tengah.

iv. Campur-campur.
~> Emosi tak tetap macam remaja yang belum cukup umur atau macam orang perempuan datang bulan (maaf).

Keempat: Kerapatan>

i. Jarang-jarang.
~> Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros.

ii. Rapat-rapat.
~> Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau kedekut.

Kelima: Pada huruf J, G, Y, Z.
i. Ada ekor.
a) Besar, panjang dan sempurna.
~> Tahap emosi yang dipamer itu jelas, pengasih & penyayang, pemurah, mudah kasihan pada orang, mempamerkan tahap kerajinan.

b) Kecil, pendek dan tak sempurna.
~> Tak pandai mempamerkan emosi, kurang rajin, tak pandai mempamerkan kasih sayang walaupun sayang itu banyak dalam diri.

Keenam: Pada palang huruf kecil T (t).

i. Tinggi.
~> Tahap aspirasi tinggi.

ii. Rendah.
~> Mudah berpuas hati. Cita2 rendah.

iii. Tengah-tengah.
~> Usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana.

Rumusan:
~> Tulisan mencerminkan peribadi. Kita boleh menukar tulisan kita untuk mengubah peribadi dan personaliti kita dengan sengaja supaya kita cemerlang dalam hidup...

p/s: Aku ambil ni dari http://www.fadzilahkamsah.com/ Lepas ni boleh la belek2 tulisan korang ehh, termasuk la aku. Muahahahaha. SELAMAT MEMBELEK..(bukan MENILIK tau..)

3 Tukang Tembak:

~Kak AZZ~ said...

wahahaha....tulisan aku macam2 bentuk ada...dulu masa zaman skolah tulisan bnyk bulat2....skang ni jadi leper2 lak...condong ke kiri dan kdg2 tegak....ekor panjang....palang kat urup T kdg2 kt atas, kdg2 tgh...kt bwh rasanya takde kot...hehehe...tekanan tak kuat sgt dan tak lembut sgt...ngeee....

baincardin said...

thank you for sharing. sgt suka dgn info ni. :)

~ Cik Azz ~ said...

Baincardin>

Welkam Bain..

Punya la lama entry ni.. hehehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »