Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, October 7, 2009

SOTONG: MEMBUNUH DALAM SENYAP

Assalamualaikum....

Bila tengok tajuk macam gerun je kan. Mana tidaknya, sotong yang kecilpun boleh jadi pembunuh. Lain la kalau sotong kurita yang dah sememangnya besar dan boleh membunuh
jika terkena belitannya (yang aku tengok kat Discovery Channel la...)

sotong kurita ni kalau buat khemah pun ok gak kott...hehehe...

Tapi yang ni adalah sotong yang kecil2 tu, yang biasa kita beli dan buat sambal petai tu laa. Takkan tak faham lagi kot. Yang pasti sotong ni bukan sotong yang patah2 tu ya....auwww....!!! Juga, bukan sotong "bergulung2" yang selalu korang campak kat sudut bilik korang tu. Pelepupp..!! (bunyi sotong tu jatuh). Huahuahua..(konpem ramai yang buat ni esp. guys...ahakk)

sotong yang biasa dibuat sotong kering.....sedapnya...!!!

Kalau nak tau kisah selanjutnya, cuba klik kat sini

p/s: Sedap sehhh sotong kering ni. Aku suka yang takde gula tu. Walau pun bau sotong tu agak kuat, tapi rasa dia fullamak, sungguh mabelles..! Siapa2 yang dok kat Penang tu meh la post kat aku barang sekilo dua sotong kering tu...Muahahaha..

6 Tukang Tembak:

cHeRyNa PiReS said...

sha suka sotong...tak kisahlah kering ke basah. tp paling suka sotong yang leh campak tuh! hihihi...

tak suka sotong patah je..

nywayz, boring plak rasa. aritu baru je jumpa tiram kering, pastu surfing nak cari resepi. baca nieh terus berfikir dua tiga kali...

Sharif John said...

Suka gak sotong tp mahal la.... tp x bole lawan ikan pari yeeeha!!!!

SwapNAVY said...

soton ke sutun wakakakakka

~Kak AZZ~ said...

cHeryna~> Sha....haha...opkos la suka sotong yg leh campak2 tu kan....very colourful hehe...

Tu la kan....kdg2 benda yg sedap ni lebih memudaratkan....So, takleh la nk amalkan selalu....

~Kak AZZ~ said...

Sharif J~> sotong mentah takde la mahal sgt....kena la rajin masak hehe...Sotong yg bertelur tu lg sedap tp kalestrol dia tinggi lak...

Ikan paripun ok gak....tp ada info yg mengatakan pari ada sejenis bakteria yg tidak akan mati w/pun dlm situasi panas/sejuk...Tak tau la samada info ni betol or salah...

~Kak AZZ~ said...

Dez~> Dez nak yg mana satu antara sotong dgn sutun tu.....Ataupun Dez tibai je dua2....huahuahua....

p/s: Kat Lumut banyak kan jual sotong kering....beli la utk akak pastu pos ehh....ekekeke...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »