Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, November 4, 2009

BAUNG ooooo BAUNG...

Assalamualaikum.....

Taraaaaa......Muahahaha......Kenal tak ikan apa ni...? Kaki pancing
mesti kenal punya la. Itupun kalau kaki pancing ikan la. Kalau kaki
pancing awek jangan harap la nak kenal ikan ni. Entah2 tengok ikan
pun nampak macam awek dia je.... Wakakakaka....heeiippp....!!!


Siap la kau, lepas ni aku gulai kau anak beranak dengan pisang muda.....

Inilah dia ikan baung. Pernah dengar tak..? Cehh...tak pernah dengar
konon. Macam la orang bandar sangat sampai nama ikan baungpun
tak pernah dengar. Melampau la tu...huhu...


Tak boleh cakap kesian sebab nanti tak boleh makan ikan2 ni...Orang kata la...huhu

Kalau aku cakap aku pancing ikan ni ada yang percaya tak ehh..?
Alaa...agak2 je la, korang percaya ke tak? Tak percaya sudah la haiih..
Jeles la tu aku dapat pancing ikan baung ni... Pastu sampai 3 ekor
sekali lak tu.. Abeh satu keluarga baung ni aku kaut...ekekekeke....
Ikan baung ni kalau buat masak lomak lado api dengan pisang mudo
sodap ni. Perghhh....tolan air liur japp....Tu belum masak lagi tu. Kalau
dah masak agaknya dengan piyok2 sekali kena tolan...hikhikhik...



Alahaiii.....dio sonyum2 la pulak....camno ni wehhh...hehe...

Aku tak berapa pandai nak masak gulai ikan baung ni. Kalau takat nak
siang pisang muda tu terer la. Ada sekali tu aku masukkan kulit pisang
yang dah disiat2 tu lebih banyak dari isi pisang muda tu. Pastu mak aku
cakap la, "ni nak bagi kambing ke orang makan ni." Akupun jawab la
dengan selambanya, "orang tak goma isi pisang tu, orang suko kulit dio
yo.." Lepas tu mak akupun cakap balik kat aku, "elok la tu, kang kau
abeh-an makan sumo kulit tu." Alamak....!!! Lepas tu bila dah masak,
aku try la makan kulit pisang tu... Caittt.....liat kosan ehh... Rupa2nya
pisang tu tak berapa nak muda. Masak lama2pun masih kogheh. Padan
muko den....hahaha....

p/s: Guru masakan yang paling bagus adalah mak kita sendiri. Oleh itu
belajar la memasak dengan mak masing2 ya. Tapi aku malas la bab nak
masak2 ni.. Boleh gitu..? Boleh la...boleh la...boleh blah...muehehehehe..
.

14 Tukang Tembak:

Tijah said...

misai baung cam misai datuk k kan?

Sharif John said...

Nampak sedap ikan tu.... erm... gulai pn mesti sedap ni hehe

zahiera249 said...

kakazz betol laa,guru masakan yg plg bagus adela mak sendiri...sobsobsob...dolu kn org xsuka masak masok dapor,maser form 1 kot...mak biseng2...pastoh org pon masok laa dapo masak2,rupa2nyer beh jer masak2 neyh...hikhikhik...

cHeRyNa PiReS said...

sha pon suka kulit pisang tuh laie...isi pisang lomak bona...tak best!

kek umah abah tak makan baung nieh. sha boli yang siap salai, pastu gulai. takpon suruh mak teh sha masak, poie umah dio makan. sobab ehhh...sha pon bangang. tak ghoti2 masak ikan nieh. kono blaja, sok oghang tuo takdo sapo nak masakkan? kek kodai mano sodap kan?

samolah kito kak...give me 5!

~Kak AZZ~ said...

Tijah~> errr.....cam misai datok K....wakakakakaka....misai dio lobek la....misai baung ni tigo ompek olai yo haa...

~Kak AZZ~ said...

Sharif John~> haha....memang sedap ikan ni....lagi2 kalau yang baru kuar dari sungai...manis je isi dia...

~Kak AZZ~ said...

Dilla~> kann....kena belajar masak dari sekarang tau, nanti boleh ajar anak2 lak...jgn asek makan kat starbuck je.....ekekekeke...

~LP Lum~ said...

huhuhu... xponah try laie msak lomak ikn baung..
sy slalu mkn mask lomak ikn keli aje.. :)
nie yg raso nak g try nie... :P

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~? haha...try la....sokali cubo konpem nak buek laie....toghangkek te kau....hehe...

~Kak AZZ~ said...

cHeryna~> Sha...kan....isi tu kalau makan sikit2 takpo laie....kok makan bnyk naik kombang lak anak tokak hehe...

perghhh....baung salai mmg mabeles....lagi2 kalau gulai dongan pucuk asam....umah pak cik akak kek Pilah ado pokok asam ni...

apo yg give me 5 tu....maleh masak ko...meh akak bg give me 10 lak...muahahaha....samo la kito ni..!

zahiera249 said...

muaahhahahahaha...maner ader mkn kt starbucks jer kakazz...org hangout jer,lepak2 jerrrr..stil kene blajo masak gak...hahahah...

~Kak AZZ~ said...

Dilla~> muahahaha.....bagos2....nnt masak best2 utk akak ehh....akak je yg malas belajo masak ni...ekekeke...

hatim a.r said...

fuh mngancam neh.hulur2 siki kak!teringin betul nk makan baung

~Kak AZZ~ said...

Hatim~> tak ponah makan ehh baung ni....Nanti tunggu kat tepi sungai belakang rumah tu ya....tak lama lagi sampai la baung ni kek sungai tu hehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »