Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, November 15, 2009

CUBA DULU.....tak cuba mana nak tau...!!

Assalamualaikum....

Sebagai memenuhi permintaan dari Erna dan cikELA, aku letakkan kat sini resepi kek yang aku buat hari tu. Orang lain kalau nak ambil resepi ni pun boleh jugak. Tapi kalau dah buat kek ni nanti, hantar2 la barang sepiring dua kat rumah aku ya. Macam laa resepi aku ni best sangat. Muahahahah. Maksud aku tu, sedekah2 la kat jiran kiri kanan jika kek tu menjadi. Kalau tak menjadi jangan bagi...!! Nanti kena ngumpat lak. Ahakk...

KEK DARI MATA AZYMA (nama takleh blah bebb... hikk...)

Bahan2:

250g tepung gandum
220g gula aising (manis2 buah)
6 biji telur ayam (asingkan kuning dan putih)
1 buku buttercup
1 penutup esen vanilla (penutup botol tu)
1 sudu makan baking powder
1 sudu teh soda bicarbonate
1 sudu makan pewarna hijau (untuk kek yang kaler hijau tu ya..)

Cara2:

1) Ayak tepung bersama2 dengan baking powder dan soda bicarbonate. Ketepikan dahulu.

2) Pukul putih telur dahulu sehingga benar2 kembang. Kemudian ketepikan juga.

3) Selepas itu barulah pukul gula aising bersama dengan buttercup. Pukul sehingga kembang.

4) Masukkan esen vanilla. Pukul lagi.

5) Masukkan kuning telur. Teruskan memukul sehingga adunan sebati dan kembang.

6) Selepas itu masukkan putih telur yang telah siap2 dipukul tadi. Kaup2kan adunan biar rata. Tak perlu pukul lagi.

7) Barulah masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit sambil kacau perlahan2 supaya adunan kek benar2 bersatu.

8) Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Satu bahagian letak pewarna hijau dan satu lagi biarkan warna asal.

9) Masukkan kedua2 adunan berselang seli ke dalam loyang pembakar yang telah siap digriskan. Masukkan adunan sehingga habis semuanya.

1o) Bakar kek sehingga masak. (Lebih kurang 45 minit-1 jam) dengan suhu 180 darjah. (Oven haruslah dipanaskan dahulu. Jika tidak, masa pembakaran akan jadi lebih lama lagi)

p/s: Untuk kek coklat pulak, tepung gandum cuma 240g. Manakala gunakan coklat serbuk van houten sebanyak 5/6 sudu makan penuh. Dan tak perlu pewarna hijau. Bahan2 yang lain adalah sama sahaja. Cuma kalau nak letak dalam cup, jangan bakar lama sangat, kena pandai agak2 la timing dia. Maybe dalam 15-20 minit kott.... huhuhu...

(harap2 menjadi la ya kek yang akan korang buat nanti. Apa2pun, cubalah dahulu okay...)

2 Tukang Tembak:

Erna said...

salam..terima kasih banyak2..dah cuba nanti.saya bagi tau jadi ke dak ye..nak raya haji ni kan...dah ada satu kek untuk raya..terima kasih banyak

~Kak AZZ~ said...

Erna~> wassalam.....sama2....harap2 menjadi la ya....risau gak ni, maklum la kan....akakpun bukannya pandai dalam bidang masak memasak ni...takat kongsi pengalaman tu boleh je...

*boleh dpt 2 jenis kek tu.....hehe....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »