Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, November 12, 2009

SOTO = SEMUDAH 1...2...3...


Assalamualaikum.....

Ni semalam punya cerita. Semalam aku buat soto. Aku tengok mak aku
dah siap2 keluarkan rangka2 ayam, maknanya dia nak buat sup la tu.
Jadi, aku tolonglah buatkan. Bukan senang aku nak masuk dapur ni
tau.....muehehehehe....


Sambal kicap yang tak berapa nak pedas....(jaga usus bebb....huhu...)



Guna yang segera je senang. Tak payah nak himpit2 dah....hikk....



Sup rangka ayam yang sudah siap untuk di slurpppp.....kan.....



So'on goreng. Jangan kenakan air sebelum goreng, nanti dia takmo kembang...

p/s: Jemput makan semua. Bila teringin nak makan, buat aje la. Tak
payah nak tunggu raya ataupun pergi cari kat pasar malam. Lagipun
yang kat pasar malam tu dia punya pak aji naik moto punya la banyak.
Jangan sampai BOTAK sebelum waktunya sudah la ya....muahahahaha..
.

18 Tukang Tembak:

hatim a.r said...

mak dah siap masakkan memanglah semudah 1,2,3!!!!tak aci guna yang segera!!!!!!saye kena spend 2 jam menghimpit nasik cessss.owh kicap pedas tuh my peberet!!blend cili api+bawang putih sket+kicap manis.fuh mengancam,makan ngan nasik pown mantop

~Kak AZZ~ said...

Hatim~> wehhh....manade mak yg siapkan...Penat tau akak masak2 semalam ni....Haha....Lenkali bawak nasi impit yg segera bnyk2 dr sini. Soh la kwn ekau yg paling bosa badan ehh ngimpit nasi tu, jimat masa... hehe....

Mmg osah Jawa ekau ni kan....samo la bahan2 utk sambal kicap tu, tp akak goreng dulu cili api+bwg putih tu dulu baru blend...

hatim a.r said...

goreng tanpa minyak ke?ade beza ke kalu goreng dulu kak?kalau best boleh test.improvise sket hehe,dah omak jawa memang tak boleh miss ah makanan pedas ni.

~Kak AZZ~ said...

Hatim~> goreng dgn sedikit minyak smpai cili tu meletop2....beza dia...mengurangkan kadar sakit perot dan tahan lebih lama....rasa dia lg la sedap sbb kalau mentah rasa dia agak maung sikit kan...

try la nnt k...hehe

zahiera249 said...

pergghhh...mabeles ok..my peberet okkk...kakazz,begedil manerrr????????ader begedil bru masyukkkk...bwang goreng skett.,..pergghhh....org pon goreng dulu bwg putih ngn cili api b4 wat sambal kicap...
hehehhehe...

cHeRyNa PiReS said...

sha suka soon goreng tuh~! kalau makan soto, mulolah amik soon banyak2. kadang sey boli sebungkuih utk goreng utk diri senighi..sobab taknak kacau ompuk oghang lain:p

Tijah said...

ooo. takyah basuh ko dulu suun tu? takpo ko kak?

~Kak AZZ~ said...

Dilla~> begedil takde la yangg.....lagipun kitorang tak biasa mkn begedil ni....just letak kacang goreng dgn taugeh je sikit...hehe...

~Kak AZZ~ said...

cHeryna~> Sha....hahaha....sodapkan soon ni...bilo dh kono kek kuah sop tu, lombut yoo ghaso ehh....mmg elok la Sha boli sobungkuih utk diri sndri tu, so takdo la nk boghobut2 nnt....

~Kak AZZ~ said...

Tijah~> kok basoh tak mau dio kombang dooo....tak cayo cubo try basoh 2/3 olai, tgk cmno ghupo ehh...

*buleh ke tak buleh tu, tawakkal jo la Jah uii....selawat yo la banyak2....apo nk buek laie kan....darurat....hehe....Kok nak basuh jugak, kono la jomo balik lopeh tu bg koghing boto2...bnyk kojo ehh tu...sanggup koo....haha...

~LP Lum~ said...

kak azz... ngape post entry psl soto lak nie... kan dah buek den lapor sekali lg... :))

den xtahan sungguh tgk soto nie..

p/s : thanx kak psl resepi smbal cili tuk soto semlm.. den dah tnyo mak den, dio kato mmg jawa wat mcm 2 dio aje xmo sbb dio xsuko.. ;)

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> Linda....mehh la makan mehh....haha....Kalau ikutkan sup daging lg sedap dr sup ayam ni, tp akak tak boleh makan daging sangat, nnt abeh badan sakit2....bisa la daging ni huhu...

*sama2....tp apsal lak mak Linda tak suka....patutnya Jawa lg suka dgn makanan sendiri kan...

zahiera249 said...

muahahaha...xper2,begedil p amek kt blog org yg dulu2 toh...hahahaha...arito wat mkn2 wat soto gak...hehehe..ailaikkkkkkkkkkkkkkk...

~Kak AZZ~ said...

Dilla~> muahahaha....nnt akak g amek kat sana ehh... Tapi kalau makan soto ni cepat kenyang sbb bnyk masok air sup tu je....Tak lama lepas tu lapar balik semula....ekekeke....

tapi soto ni sesuai jika kita nak jimat masa.....

zahiera249 said...

jimat mender kakazz...byk bender kene siyapkn..if org,kene wat nasik impit,supnyer,begedil,kacang goreng,baawang goreng (wat senirik),sambal kicap lg..huhuhu...bru dpt soto...hahaha...tp mmg puas ati masak sendirik dri bli kt luar...kn kak azz kn?

afiq said...

kan? ajinamoto bnyak bona...skit palo makn eh...tpi keepsi elok lak dehh wahahaha

~Kak AZZ~ said...

Dilla~> Jimat masa kalau kita pandai ejas masa tu....Dan kena ada dapur lebih la. Apa susahnya, sop dgn nasi impit tu takyah nak jaga sgt kontrol je api dapur...smbil tu boleh la hiris bwg utk buat bwg goreng or gentel begedil tu...

*Tp ada org yg tak pandai nk buat keje nyambil2 ni...Dia tunggu semua masak baru la dia buat yg lain...sampai pinggan mangkuk yg kotorpun tak basuh2....haihhh...kalau mcm ni mmg la penat n buang masa....

masak sndiri mmg la berbaloi2...boleh bg jiran2 lg merasa...ekekeke....

~Kak AZZ~ said...

afiq~> tu la dehh....tp jgn amalkan sgt mkn kepsi tu....sok badan tu monyok yoo cm ayam daging tu....huhuhu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »