Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, December 15, 2009

HARGAI MATA ANDA.....

Assalamualaikum....

Semalam aku ke klinik mata lagi. Kali ni untuk susulan je. Mata mak aku masih belum pulih. Lagipun baru seminggu je laser, masih kabur lagi. Doktor tu bagitau mata mak aku mungkin lambat sikit nak pulih sepenuhnya. Lagipun dengan umur mak aku yang dah lanjut, pastu ditambah lagi dengan penyakit diabetes yang dia ada tu, memang agak mustahil la nak sembuh cepat... Kena banyak2 bersabar la....


Pesakit yang baru selesai menjalani laser mata diberi penerangan oleh doktor yang ensem tu......hehehe...(doktor tu tak pasan aku amek gambar ni....hahaha...)


Sedikit info pasal penyakit yang menyerang mata ni ya...

GLAUKOMA:

Sejenis kerosakan mata yang disebabkan oleh tekanan cecair yang terlalu tinggi di dalam bebola mata. Tekanan yang tinggi ini akan merosakkan sel retina dan serabut saraf sehingga ruang penglihatan sekitar mata seseorang itu menjadi semakin sempit dan akhirnya akan terus menjadi buta. Bagi mata Glaukoma, tekanan cecair di dalam bebola mata meningkat kerana saluran cecair tersekat akibat kerosakan saraf.

Ada 2 jenis Glaukoma:

1) Glaukoma Akut:
~> Menyerang secara tiba2, mengurangkan daya penglihatan, menyebabkan mata merah serta kesakitan di dalam dan sekitar bola mata. Ianya memerlukan rawatan kecemasan. Rawatan awal boleh menyelamatkan penglihatan mereka yang mengidap akut ini.

2) Glaukoma Kronik:
~> Melarat secara perlahan2 tanpa merasa sakit atau kabur penglihatan. Penghidap glaukoma ini tidak menyedari yang mereka mempunyai masalah kronik sehinggalah keadaan menjadi terlalu lewat untuk mendapatkan rawatan.

Di antara tanda2 glaukoma kronik adalah ruang penglihatan yang menjadi semakin sempit yang menyebabkan penglihatan semakin kabur dan rabun. Sukar untuk menyesuaikan penglihatan dalam keadaan gelap(rabun ayam). Juga kerap menukar cermin mata kerana penglihatan masih tidak terang.


Mak aku sedang menunggu giliran untuk masuk ke bilik yang bertutup tu.... Aku tau masa ni jantung dia dup...dappp...dup...dappp....


KATARAK (selaput):

Merupakan sejenis kerosakan mata yang akan menyebabkan kanta mata berselaput dan rabun. Kanta mata menjadi keruh dan cahaya tidak dapat menembusinya. Keadaan ini menjejaskan penglihatan seseorang dan akan menjadi buta sekiranya lewat atau tidak dirawat.

Penyakit ini berlaku secara perlahan2 dan biasanya melibatkan kedua2 belah mata dan menyerang tanpa mengira jantina. Golongan yang berisiko untuk mendapat penyakit ini adalah dari mereka yang mengidap diabetes, warga emas, perokok, mengambil alkohol yang berlebihan juga mereka yang selalu terdedah kepada sinaran cahaya ultraviolet.

Klinik Pakar Mata Bentong,
No 15, Bentong Point,
Jalan Tras, 28700 Bentong, Pahang.
Tel: 09-2223844
HP: 012-6011628/012-9470717/019-9333689
(Isnin dan Selasa - 9.00 am - 5.00 pm)

p/s: Semasa aku buat entry ni, abang long aku telefon mak aku dan bagitau yang makcik Khairil Rashid@Krill baru je meninggal. Al-Fatihah untuk arwah... Semoga Allah cucuri rahmat ke atas roh beliau.. Dari Dia kita datang, kepada Dia kita kembali.....
.

8 Tukang Tembak:

Erna said...

al fatihah..untuk yang meninggal..
kalau rabum ayam pun..bahayo ko azz..akak baru yo poi jumpo doktor rabu mgg lopih..dio suroh tuka comin mato lai...tapi jauh la pulak nak poi ke pahang tu...

~Kak AZZ~ said...

Erna~> amin....


ado cawangan ehh kek Bahau dgn Segamat....Nak masok an kek entry panjang lak jadi post tu nanti...

Klinik Pakar Bahau,
No 6, Jalan Juaseh,
Pusat Perniagaan Angsama,
72100 Bahau, Negeri Sembilan.
Tel: 06-4540609
HP: 013-3880988
(Rabu - 9.30am - 5.00pm)

Klinik Pakar Mata Segamat,
No 61, Jalan Nagasai,
Taman Segamat Baru,
85000 Segamat, Johor.
Tel: 07-9437303
HP: 012-7051307
(Jumaat & Sabtu - 2.30pm - 5.00pm)

maiyah said...

al fatihah..

sy pun dah rabun

Si budak Aboi said...

kak azz try guna product permata hijrah !

cik EPAL said...

al-fatihah~

~Kak AZZ~ said...

Maiyah~> amin...

rabun gak ke...huhu....saya gak....tp tak pakai spek.....buat spek utk simpan je...hehe....

~Kak AZZ~ said...

Aboi~> tenkiu ehh...tp buat masa ni tgk dulu keberkesanan ubat dr klinik ni...takmo campo2....takot nnt lain lak jadinya....

~Kak AZZ~ said...

cikEpal~> amin.....macehh ya...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »