Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, December 12, 2009

MARI BERSENAM.......Mohh la wehhh......

Assalamualaikum.....

Memandangkan hari ni dan esok merupakan cuti hujung minggu untuk korang yang bekerja, apa kata korang luangkan sedikit masa dengan bersenam. Kat sini aku tempekkan beberapa panduan sebelum melakukan senaman yang aku copy paste dari majalah JELITA keluaran Jun 1999. Tapi aku olah sedikit isi kandungannya ya...

1~> Mula2 lakukan senaman ringan selama 3-5 minit agar tidak berlaku kekejangan otot.

2~> Pilih hari atau waktu yang sesuai untuk bersenam. Anda boleh melakukannya selalu tanpa perlu berselang beberapa hari untuk memulakannya semula. (Kena buat jadual supaya senang nak ingat)

3~> Gunakan pakaian dan kasut yang sesuai. Sentiasa simpan di dalam beg khas supaya senang untuk di bawa ke mana2 agar tiada alasan malas nak bersenam.

4~> Beri rangsangan kepada diri anda sendiri. Gantung baju idaman di dalam bilik sebagai pencetus semangat untuk anda menurunkan berat badan dengan harapan anda dapat memakai baju tersebut. (Gantung baju cutting model hehehe....)

5~> Carilah teman untuk sama2 melakukan senaman kerana masing2 boleh memberi rangsangan/sokongan antara satu sama lain.

6~> Jika anda jenis yang suka bersenam bersendirian, anda perlulah mendapatkan seorang jurulatih peribadi yang boleh mengawasi perkembangan anda.

7~> Jangan terlalu ghairah atau memaksa diri untuk melakukan senaman sehingga menjejaskan pergerakan anda.

8~> Dapatkan nasihat doktor sebelum melakukan senaman untuk anda yang mempunyai sakit jantung, lelah atau sedang hamil.

9~> Lakukan senaman sekurang2nya 2 jam selepas makan.

10~> Sejukkan dahulu badan selepas bersenam dan jangan berhenti secara tiba2. Ini kerana darah masih lagi merangsang otot dan tidak sempat sampai ke otak yang akan menyebabkan anda berasa pening.

11~> Jangan melakukan senaman sekiranya anda berada di dalam keadaan selsema atau batuk kerana ianya akan memburukkan lagi kesihatan anda ketika itu.

12~> Berhenti dari bersenam sekiranya anda berasa pening2 atau kejang otot. Mandi air panas dan sapu minyak urut pada bahagian yang kejang/sakit.

13~> Minum lebih air masak selepas setiap kali bersenam untuk menggantikan peluh yang keluar.

14~> Pakai kasut sukan yang bertapak lembut dan menyerap peluh untuk membolehkan peredaran udara berlaku dengan mudah.

15~> Pilihlah senaman yang bersesuaian untuk membakar kalori anda seperti berenang (300 kalori sejam), mengayuh basikal (500 kalori sejam), berlari2 anak (700 kalori sejam), berjalan kaki (450 kalori sejam), dan yoga (100 kalori sejam).

p/s: Wahhhh......berlari2 anak boleh bakar 700 kalori sejam. Banyak tuu..!!! Agak2nya la kan, kalau orang tu ramai anak, mesti body dia solid molid je kan. Ya la, mesti penat dok kejar2 anak je kerjanya. Kalau kejar laki yang kawen lagi satu, lagi laaaa banyak kalori yang terbakar!!! Kita lihat siapakah lelaki yang kena kejar ittewww..... ekekekeke..... Larikkkkkk....
.

10 Tukang Tembak:

Si budak Aboi said...

1.2.3.4 ..4 lagi ! cewahhh!

maiyah said...

senam pakai tgn je hee :D

Erna said...

salam azz..dah 2 tahun berenti buek senaman ni..sejak sakit lutut..dulu lari2 dan main badminton...main tepok2 yo..asal kuar poloh...tah apo sal..sakit pulak lutut..sekarang lutut dah elok..takut nak mulo larik balik..takut sakit datang lai..

suffian said...

senaman pada hari minggu..
pagi - basuh kereta.
petang - menyangkol belakang rumah.
tahu tak berapa jumlah kalori yang dibakar?

~Kak AZZ~ said...

Aboi~> apa benda yg 4 lagi tu.....huhu...

~Kak AZZ~ said...

Maiyah~> hee...senam jugak tu kan....hekkk..

~Kak AZZ~ said...

Erna~> kalau camtu, elok buek taichi yo laa....ajak anak2 dgn suami join skali...hehehe...

~Kak AZZ~ said...

Suffian~> tak banyak rasanya kalori yg terbakar tu....sebab basuh kereta tu kira mcm duduk setempat je....pastu menyangkol pun cmtu gak...sbb tanah keras, cangkol kat satu tempat gak...hehe...

Lain la kalau awak kejar kereta yang sedang bergerak laju....hua3...

rashiD said...

wah2...
dah jadi blog kesihatan rakyat la blog akak ni,
kipitap!
haha..

~Kak AZZ~ said...

rashiD~> wakakakakaka......akak ni bg info yoo...tapi diri sendiri maleh nak buek sonam2 ni....ngeh3...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »