Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, December 11, 2009

GENTEL dan TENYEH......muahahahaha.....

Assalamualaikum...

Kali ni aku nak kongsi satu lagi resepi. Aku rasa korang patut cuba resepi ni sebagai kudapan sambil lepak2 depan tv tengok bola ataupun sambil mengadap pc masing2. Nak buat bekal pergi deting kat dalam panggung sambil tengok citer 2012 pun bolehhh....... Muahahahaha....

KUIH SIPUT

Bahan2:

1 cawan planta
1/2 kilo tepung gandum (2 1/2 cawan)
3 sudu makan udang kering yang telah siap dikisar
1 sudu makan bawang putih yang telah siap dikisar
3 sudu makan bawang merah yang telah siap dikisar
3 sudu makan cili kering yang dikisar (ikut suka pedas)
1 sudu kecil jintan putih (dikisar)
1 sudu kecil jintan manis (dikisar)
1 sudu kecil ketumbar (dikisar)
sedikit garam
sedikit daun kari
minyak masak secukupnya

Cara2:

1) Gaulkan tepung gandum bersama dengan planta sehingga sebati.

2) Masukkan kesemua bahan2 yang lain.

3) Adun sehingga adunan/doh boleh digentel dan tidak melekat dijari (pandai2 korang la nak buat apa kalau adunan/doh tu melekat yaa...)

4) Ambil sedikit doh, gentel dan tenyehkan pada acuan kuih siput. Ulangi proses yang sama sehingga adunan habis.

5) Goreng sehingga masak/garing. Sebelum kuih siput tu masak, jangan lupa masukkan daun kari ke dalam kuali.

p/s: Aku plan nak buat kuih gunting je menggunakan resepi ni. Tapi aku nak gunakan mesin yang hari tu. Jadi lepas ni kuih gunting dah tukar nama kepada kuih mesin.....hakhakhak...

(Stok biskut kat rumah ni dah kehabisan. Maka terpaksalah aku mencari jalan alternatif untuk mengisi kekosongan perut anak2 buah ni....hohoho.....)
.

8 Tukang Tembak:

cHeRyNa PiReS said...

sha suka makan. tp sha tak suka buat. pomaleh. peh tu...kalau bondo kocik, copek marah!!!

Tijah said...

haa...sodang2 elok yo ha. mmg tongah cr resepi ni. nak suh cem gentel cuti2 skolah nih...sok bleh bawak boka

Erna said...

azz..raso macam nak rayo pulak.rayo yo orang buek kuih yang azz gentel2 dan tenyeh2 tu..ha ha

~Kak AZZ~ said...

cHeryna~> Sha...hehe...takyah buek la...Boli yoo lg sonang...Akak ni kono la buek sobab ghamai kek ghumah ni...tak tomampu nak boli doh aiihhh...

apo bondo ehh yg kocik tu....kuih sipot tu koo.....ekekekeke....

~Kak AZZ~ said...

Tijah~> hahaha....elok na bona la tu...Kang buek ehh si Cem tu boli keropok Rota tu, abeh la susah dio nak ngapal surah nnt....

Boto ko keropok Rota tu ado lomak bab*..... Kok boto la kann, mmg cilakoo mek amek la sapo yg buek kojo tu kann....huhuhu....

Lopeh ni, semuo kono ghajin masak sendiri....adoiii......

~Kak AZZ~ said...

Erna~> hehehe....dah todosak ni tekauu....takdo nak tunggu ghayo laie dah.....Kuek boto budak2 molantak....hahaha....

maiyah said...

buat le nanti dah siap parcel sini heheh :D

~Kak AZZ~ said...

Maiyah~> ni baru je lps siap buat ni...Tak jadi nak gunakan mesin tu...sbb adunan lembik sikit, takleh nak gelek....Nasib baik acuan kuih siput ada 2 ketol....berebut2 anak2 buah yg gurlz tu nak gentel....legaaaa...ekekekeke...

So, resepi kekal sbg kuih siput jugekkk...hahaha...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »