Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, February 21, 2010

Satu pagi di pasar tani di Padang Tengku..

Assalamualaikum....

Satu pagi di pasar tani di Padang Tengku..


Hehehe.... Pagi tadi aku pergi pasar tani kat Padang Tengku. Pernah dengar tak nama pekan kecil ni..?? Kalau orang yang biasa naik keretapi untuk ke Kelantan, mesti pernah dengar nama ni kan. Kalau tak tau jugak, memang sah la korang ni tidur mati.... huhuhu...



Aku pergi dengan mak dan kakak ipar aku. Sambil2 tu aku cuba la jadi mamarazzi sekejap... Tapi aku ni mamarazzi yang berhemah tinggi gak la sebab aku siap mintak izin nak ambil gambar2 ni. Nak ambil gambar itik2 tu je aku mintak izin sebab tuan dia tengok aku semacam je.... hehehe... Segan bercampur malu i tauu.... ekekekeke....



Jadinya, layankan aje la gambar2 dari mamarazzi profesional ni ya... hikhikhik...



Maaf ya semua.. Jangan saman saya tau sebab ambil gambar tanpa kebenaran... heuheuheu....


Cun wooo minah yang jual sayur ni... hehe...


Ingat nak beli mangga ni, tapi bila difikirkan takut batuk, maka kensel sajo laa... hahaha...


Anak itik Tok Wii, jatuh dalam kolam....


Sakit apa Tok Wii.... Sakit sengal tulang.... ekekeke...


Kerang dan togeh kasar..



Jagung... Satu pinggan 3 hengget... Mak aku cuba mintak dua pinggan 5 hengget tapi tak dibaginya. Makcik tu kata dia penat ngalau berok...???



Kenal tak sayur apakah ini..?? Tak kenal...?? Memang sah la korang ni orang Amerika... muahahaha... Ni la namanya pucuk cemperai.. Rebus camtu je pon sodappppp.... nyammm3...



Pagi ni ikan nampak segar bugar je... Goreng togel je pastu makan panas2 best gak ni....


Kalau yang ni pon korang tak kenal jugak, meh sini aku benamkan kepala korang tu dengan benda alah ni. Ni la tempoyak. Satu bekas kecil tu 5 hengget... Mahal..?? Nak murah buat sendiri maaaa... hohoho...


Ya betul.... Sila baca dan fahamkan apa yang ada kat papan tanda ni....


Tapi kena redah jugok la kann... Abeh tu dah takde jejantas, mana aku nak ikut lagi...? Tak kan nak terbang kott.... hikhikhik...


p/s: Aku suka kalau pergi pasar ni. Seronok tengok sayur dan ikan yang segar bugar..

10 Tukang Tembak:

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

hehehe... pucuk cemperai 2 den ponah mkn sekali aje msa kek umah mmber adk den.. dio wat angkatan mkn tgh hari... best gak ar... :)

yg tempoyak 2, mmg faberet den.. bukan sonang nak dapek tempoyak kek n9 nie kalo bukan musim doroyan.. ;)

ArmaniWhite said...

jagung my fav..tp lawak pulak alasan macik tu kan. tetiba berok pulak interprem..wakaka

cHeRyNa PiReS said...

windu giler ngan pucuk cemperai tuh...adehh...lama tak makan...

penat halau beruk? dia tanam sediri ye kak...

Erna said...

azz..akak penah sampai padang tengku tu..2..3 kali juga la..masa tu tahun 70an..abang keje jbtn.hutan..dok padang tengku..sekarang abang dah pencen pun dah balik rembau..azz..satu pinggan 3 ringgit murah tu..kek sini 5 hengget tu yang rongak2 je dapat..adui seleranya tengok pucuk cemperai..kek sini musim paneh tak berpucuk..masak pindang cili api campur ikan bilis..aduyai..pos kan kat sini bolih..

hatim a.r said...

den bukan org amerika pun tak tau deh pucuk cemperai tu kak!hahaha stakat ulam daun tenggek burung tu tau la.tapi mmg mahal lah tempoyak tu,mayb sbb bukan musim kot.tapi yg musykilnye beruk makan jagung ke kak?siap makcik tu nk kena halau bagai haha

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> wassalam Linda...

Sedap kan pucuk cemperai tu...

Tempoyak dgn pucuk cemperai ni mmg susah nak dapat laa... Kalau cemperai rebus makan dgn smbal tempoyak ni best gak ni....pergghhh...haha...

~Kak AZZ~ said...

Nami~> my pebret gak jagung ni...tp jagung manis laa....jagung ayam tu takmo la...hehe...

hahaha....berok tu asek dtg nk kerjakan pokok jagung makcik tu la....huhu...

~Kak AZZ~ said...

cHeryna~> Sha....susah kan nk dpt cemperai skang ni.. Kalau ada pon bnyk daun yg dh tua, pucuknya sikit je..hehe...

a'ahh, makcik tu tanam sendiri jagung tu...sbb tu dia kata penat halau berok...huhu...

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna~> wahhh...pnh dtg ehh Pdg Tengku ni... Skang dh lain la kak...bnyk dh berubah Pdg Tengku ni...

Kebun getah dh bnyk kena tebang kott..tu yg cemperai susah nak jumpa tu... Sian akak dapat jagung rongak je...hehehe...

~Kak AZZ~ said...

Hatim~> hahaha...ekau kacukan, mmg sah la tak kenal cemperai tu...Wehh, daun tenggek burung tu camne lak rupa dia.... Pestaim dengar nama ni, cam klaka lak nama dia...hehehe...

Apa2 benda pon kalau bukan dlm musim dia, mmg mahal....huhuhu..

Berok makan semua benda la... Sbb tu ada peribahasa seperti berok mendapat bunga...Bungapun dimakannya...huhuhu....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »