Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, April 22, 2010

CERITA KOSONG AJE.... sekadar update... huhuhu...

Assalamualaikum.....

Semalam mak aku upah orang tebang dua batang pokok kelapa. Siapa yang nak kelapa muda buat inti tu, meh la datang sini ambil... hehehe... Sebenarnya mak aku sayang nak tebang pokok kelapa ni. Tapi memandangkan kedudukan kedua-dua pokok yang semakin condong ke arah tandas, maka terpaksalah dikorbankan juga.

Pernah sekali dulu, masa tu aku ada kat dalam tandas tu, tetiba je terdengar angin kuat bertiup. Mula-mula aku okay je sebab tak teringat pasal pokok kelapa ni. Tapi bila angin semakin kuat, terus berdetik hati aku...."ehh... buatnya tumbang pokok kelapa ni, habis aku kena hempap...." Apa lagi, tanpa berfikir panjang aku terus je keluar dari tandas tu sambil cepat-cepat berlari masuk ke dalam rumah. Semenjak hari tu, aku tak akan ke masuk tandas kalau angin kuat sedang melanda. Aku sanggup menahan kesakitan sambil mulut membebel suruh emak tebang pokok kelapa tu. Dan akhirnya pokok tu tertebang juga. Aman sikit nak memerut lepas ni kan... muahahahaha...


Banyak ni.... Ada lagi selonggok kat bawah sana....



Ni la namanya umbut kelapa. Yang sebelah kiri tu sebelum dibuang kulit dan sebelah kanan tu sesudah dibuang kulit...(Tu tangan mak aku tengah bergaya memegang pisau... hahaha...)



Air kelapa muda... Slurrppppp...... hehehe...


Nota sengal: Streamyx aku semakin teruk kesengalannya... :p

Nota bernas: Sekali air bah, sekali pantai berubah..!! Ada kena mengena ke dengan cerita ni... :)

2 Tukang Tembak:

~LP Lum~ said...

salam kak azz~
umbut tu blh wat msk lemak kan?? tp sy xmkn pun... :)

air kelapa tu sy nak... :))

ps : slalu aje mtk mkn kat akak.. xmalu sungguh dak lynda nie... :p

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> wassalam Linda... Ha'ah, umbut tu kalau buat gulai mmg sedap.. tp bnyk angin laa... haha..

Amek la dgn kelapa2 tu sekali.. Banyak ni... Watpe nak malu lak... hehee...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »