Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, April 8, 2010

JANGAN BERSEDIH..

Assalamualaikum....

Aku masih lagi bersedih. Dan untuk mengurangkan kesedihan itu, aku buka buku La Tahzan ni. Bila aku buka je muka surat yang ada penanda tu, terus terpampang tajuknya, Jangan Bersedih seolah-olah mengetahui apa yang sedang aku alami. Aku kongsikan sedikit apa yang tertulis di bawah tajuk tersebut. Semoga ianya dapat memberi manfaat kepada kita semua...


ISLAM sangat melarang umatnya bersedih. Ini ditegaskan dalam beberapa firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam). dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu."-(A-li-'Imraan: 3: 139)

"Dan janganlah engkau merasa dukacita terhadap mereka (kerana mereka tidak beriman dan tidak dapat menguatkan Islam sebagaimana yang engkau harapkan)."-(Al-Hijr: 15: 88)

"Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita."-(At-Taubah: 9: 40)

"Maka tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita."-(Al-Baqarah: 2: 38)

Kesedihan itu hanya akan memadamkan api semangat. meredakan tekad dan mem- bekukan jiwa. Kesedihan juga ibarat penyakit demam yang membuat tubuh menjadi lemas dan tidak berdaya. Mengapa demikian?

Ini kerana kesedihan itu hanya memiliki daya yang menghentikan dan bukan meng- gerakkan dan ia sama sekali tidak mendatangkan apa-apa manfaat kepada hati. Bahkan kesedihan merupakan perkara yang paling disenangi oleh syaitan.

Maka dari itu, syaitan selalu berusaha agar seorang hamba bersedih untuk meng- hentikan setiap langkah dan niat baiknya. Allah s.w.t telah memperingatkan dalam firmanNya yang bermaksud:

"Sesungguhnya perbuatan berbisik (dengan kejahatan) itu adalah dari (hasutan) syaitan untuk menjadikan orang-orang yang beriman berdukacita."-(Al-Mujaadalah: 58: 10)

Rasulullah s.a.w pernah melarang tiga orang yang sedang berada dalam satu majlis sedemikian, "(Janganlah dua orang di antaranya) saling melakukan pembicaraan rahsia tanpa disertai yang ketiga, kerana yang demikian itu akan membuatnya (yang ketiga) berdukacita."

Bagi orang Mukmin, kesedihan itu tidak pernah diajar dan dianjurkan. Bagi mereka, kesedihan merupakan penyakit yang berbahaya bagi jiwa. Kerana itu, setiap Muslim perlu menjauhi perkara yang tidak baik. Islam juga mengajar kepada setiap Muslim agar sentiasa melawan dan menundukkannya dengan segala cara yang disyariatkan oleh Allah s.w.t.

Kesedihan bukanlah sesuatu yang dicari-cari dan bukan pula sesuatu yang diharapkan, bahkan ia tidak mendatangkan suatu manfaat. Oleh yang demikian, Rasulullah s.a.w sentiasa memohon perlindungan dari Allah s.w.t agar dijauhkan dari kesedihan dan Baginda s.a.w sentiasa berdoa yang bermaksud:

"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari rasa kecemasan dan kesedihan."

Kesedihan adalah teman akrab kecemasan. Kedua-duanya tidak disukai oleh hati, kerana dengan perasaan inilah hati menjadi tidak tenteram.

Kesedihan membuatkan hidup menjadi keruh. Ia ibarat racun berbisa bagi jiwa, yang menyebabkannya lemah semangat, keluh-kesah dan kebingungan. Kesedihan juga boleh membawa kepada kemurungan yang menggelapkan hati dan membuat seluruh keindahan menjadi layu. Dengan kesedihan, keadaan yang baik akan berubah menjadi buruk dan akhirnya akan membawa kebinasaan pada diri.

Meski demikian, pada tahap tertentu kesedihan memang tidak dapat dihindari dan seseorang terpaksa bersedih kerana suatu kenyataan. Berkenaan dengan ini, disebut kan bahawa para ahli syurga ketika memasuki syurga akan berkata:

"Segala puji bagi Allah yang telah menghilangkan dukacita dari kami."-(Faatir: 35: 34)

Nota sengal: Selebihnya kena la beli buku ni. Takkan la aku nak copy paste semua yang ada. Sikit-sikit sudah laa... :p

Nota bernas: "Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kesedihan dan kecemasan, dari rasa lemah dan kemalasan, dari bakhil, pengecut, bebanan hutang dan tekanan orang-orang (jahat)." ... :-)

6 Tukang Tembak:

kucinsiam said...

salam..2 tawon lepas saya beli buku nih n hadiahkan pd rakan2 mod,cetez(akak,blom rapat lg time 2 hihihi)n kwn2 keje yg rapat...

harap2 dorang baca n dapat sesuatu dr nya..coz sy cukup suka isi kandung buku nih,kak azzz...

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

bg sy bersedih dpt mnguatkan lagi semangat sy... :)

kak Erna said...

tima kasih azz..kongsi ilmu..belum sempat baca buku ni..ada je buku lain yang dibaca,,yang terbru akak baca..22 dosa hati manusia...

~Kak AZZ~ said...

Ween~> waalaikumsalam Ween... ooo, ye ke... Harap2 dorang baca buku tu smpai habis, bukan baca depan dgn belakang je kann... ekekekeke...

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> wassalam Linda.... Haha, lain orang lain caranya... Kdg2 kesedihan ni menguatkan kita dan kdg2 pula boleh melemahkan kita... Terpulang pada kekuatan jiwa masing2 la kann...

Tp akak kdg2 tak kuat gak nak hadapi kesedihan ni...

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna~> nanti akak share la apa yg akak baca dalam buku tu... Letak kt dalam blog akak tu ehh... Ramai yg boleh baca nanti...

Ilmu kena kongsi kak... Kalau kedekut nanti kubur sempit... huhuhu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »